Missä ja milloin Oskar Merikanto sävelsi Miss soutain tuulessa-laulun.Karkkilassa,entHögfors,UlPyhäjärvi,kerrotaan perimätietona,että O.M. sävelsi ko kappaleen…

Kysytty

Missä ja milloin Oskar Merikanto sävelsi Miss soutain tuulessa-laulun.Karkkilassa,entHögfors,UlPyhäjärvi,kerrotaan perimätietona,että O.M. sävelsi ko kappaleen Högforsin tehtaan tyttären häissä.Kiitos vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen aikoinaan kerännyt tietoa Oskar Merikannon sävellyksistä teosluetteloa, mutta tähän hyvin uskottavalta kuulostavaan perimätietoon tämän laulun säveltämisestä hääjuhliin (tai peräti juhlien aikana) en ole aiemmin törmännyt. Pidän sitä kyllä varsin uskottavana, sillä Liisa Merikannolta on säilynyt painetun nuotin kappale, jossa on maininta "Högfors 1916". Merikanto on myös tehnyt kustannussopimuksen poikkeuksellisesti jo toukokuussa 1916, kun hän normaalisti sävelsi kesäisin mökillä ja kiikutti syksyn alkaessa valmiit laulut kustantajalle.

Högforsin Tehdas Oy toimi Karkkilassa 1894-1940. Vuosina 1916-1918 ruukinpatruunana ja naimisiin menneen tyttären mahdollisena isänä toimi Hjalmar Linder (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hjalmar_Linder). Linder oli naimisissa Eva Charlotta Mannerheimin kanssa, mutta jälkeläisistä ei löydy mainintoja. Pariskunta oli naimisissa vuodet 1896-1899, joten ajallisesti jälkeläisen häät 1916 olisivat mahdolliset. On kuitenkin täysin mahdollista, että jos Merikanto sävelsi tämän kauniin laulun häihin tai häissä, kyseessä oli jokin toinen tilaisuus,

Merikannon sävelittämä Viktor Sundin runo (suomennos Jussi Snellman) on syntynyt 1915 ja sopii mielestäni häälauluksi paremmin kuin hyvin. Valitettavasti ei tällä etsimällä löytynyt itse häätapahtumasta sellaista tietoa, jonka olisi pystynyt yhdistämään Merikantoon. Perimätiedon vahvistaminen voi silti olla mahdollista, jos jostain paikallishistoriikista sattuu löytymään lisätietoja.

Heikki Poroila