Missä Helsingin kirjastoissa on mahdollisuus kopioida VHS-videoilta?

Kysytty

Hei,
Missä Helsingin kirjastoissa on mahdollisuus kopioida VHS-videoilta esim. tikulle? Toimiiko se ajanvarauksella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingissä VHS-kasetteja on mahdollista digitoida Pasilan kirjastossa. Kaikki Helmet-kirjastojen VHS-digitointimahdollisuudet näkee osoitteesta http://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut löytyvän valikon kohdasta "VHS-DVD-digitointi".

Tallentaminen suoraan muistitikulle ei onnistu. Sen sijaan digitoitu aineisto poltetaan DVD-levylle, jota varten tarvitaan tietynlainen levyaihio.

Digitointilaitteen voi varata osoitteessa https://varaamo.hel.fi etsimällä joko tietty kirjasto tai laite esimerkiksi hakusanalla "VHS".

HUOM! Herttoniemen kirjastossa ei enää ole VHS-digitointia. (16.8.2023)

2 ääntä

Kommentit

Entressen kirjastossa Espoon keskuksessa digitointi muistitikulle (siis tietokoneelle ja sieltä muistitikulle) onnistuu. Jos tällä tavalla digitoi niin ääniä ei voi kuunnella digitoinnin aikana. Tällöin tietokoneen ruudulla näkyy äänenvoimakkuuspalkit, jotka jossain 5-10 minuutin kohdalla lopettavat värähtelyn ja samalla myös syntyvän tallenteen kestoa mittaava kello lopettaa toimimisen. Tästä ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, tuo ei ole merkki digitoinnin keskeytymisestä. Mainintaa tästä hyytymisestä ei kuitenkaan ollut käyttöohjeessa silloin, kun itse siellä digitoin.

Sellainen sivuhuomautus vielä Entressestä, että digitointi on siellä kielletty alle 15-vuotiailta. Tai siis ainakin silloin kun itse siellä digitoin, niin digitointiin käytettävään tietokoneeseen oli kiinnitetty K-15-tarra.

Vai että Herttoniemessä voi digitoida VHS:ää? Yllättävää. Miksei sitä ole mainittu täällä: http://www.helmet.fi/fi-FI/Ekirjasto/Juttuja_ekirjastosta/Digitoi_helme… ?