Missä 50-luvun Aapisessa oli A: kohdalla seuraavanlainen runo: "Auto satumaahan ajaa, katsos kuutta matkustajaa. Valo paistaa satumaasta, ajetaanpa sisään…

Kysytty

Missä 50-luvun Aapisessa oli A: kohdalla seuraavanlainen runo: "Auto satumaahan ajaa, katsos kuutta matkustajaa. Valo paistaa satumaasta, ajetaanpa sisään aasta."

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on  Aale Tynnin Satuaapinen vuodelta 1955. ISBN 951-0-04159-9. Siitä on myöhemmin otettu myös näköispainoksia.

4 ääntä

Kommentit

Sama runo on A-kirjaimen tekstinä sivulla 3 Kultaisessa aapisessa, Haavio - Tynni - Hinkkanen, WSOY. Käsillä on kolmas painos (1958), punakantinen kirja jonka opettaja Pirkko Juntti antoi meille ensiluokkalaisille. Kansikuvan aapiskukolla on kultainen heltta ja nokka sekä kultaisia, vihreitä ja valkeita sulkia.

Aapiset olivat lukemisen oppikirjoja. Minkähän vuoksi asiasanaksi on valittu "lastenkirjallisuus" eikä "oppikirjat"? Haku oppikirjat-asiasanalla vie myös moniin lasten oppikirjoja koskeviin vastauksiin, ei pelkästään lukiotason tai aikuisopetuksen aiheisiin.
Haku lastenkirjallisuuteen toi kysymyksiä toisenlaisista kirjoista - paitsi tämä yksi aapiskysymys poikkeuksena.

https://www.kirjastot.fi/kysy/asiasanat/l/lastenkirjallisuus?language_c…