Minusta on olemassa ainakin 3 kirjaa, joissa on sininen polkupyörä, viedään viestejä vastarintajoukoille 2. maailmansodan aikaan, ja polkija on kaunis nuori…

Kysytty

Hei! Minusta on olemassa ainakin 3 kirjaa, joissa on sininen polkupyörä, viedään viestejä vastarintajoukoille 2. maailmansodan aikaan, ja polkija on kaunis nuori nainen. Yksi on nimeltäänkin Sininen polkupyörä, yksi Satakieli, mutta kolmannen nimeä en muista. Mielestäni siinä tarina alkaa nykypäivästä (tai ehkä 80-luvulta?). Mies ja hänen pieni tyttärensä palaavat miehen kotikaupunkiin. Miehen vaimo on tehnyt aiemmin itsemurhan hyppäämällä sillalta. Vaimon vanhemmat olivat keskitysleiriltä selvinneitä juutalaisia. He olivat hyvin traumatisoituneita, ja vaimon lapsuus oli ahdistava ja pelonsekainen, vanhemmat uskoivat että kaikki kauhut voivat tapahtua uudelleen minä hetkenä hyvänsä. Myöhemmin kirja kertoo toisen maailmansodan tapahtumista Ranskassa, missä kaunis vaalea nuori nainen alkaa viedä salaisia viestejä polkupyörällään. Sattusiko joku tietämään mistä kirjasta puhun? Kirjailija luultavasti amerikkalainen, julkaistu ehkä 90-luvulla. Kiitos ja anteeksi jos mahdoton tehtävä! :)

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee ranskalaisen Régine Deforgesin trilogia, johon kuuluvat kirjat Sininen polkupyörä, Viettelysten Pariisi ja Rakkauden riemukaari.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_10401
https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Aube2247c8-bf31-4606-8d3f-e3ef83f33145
https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_6797