Minun poika ja hanen tyttö ovat naimisissa. mitä me olemme keskenämme

Kysytty

minun poika ja hanen tyttö ovat naimisissa.

mitä me olemme keskenämme

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään virallista, kaikkialla Suomessa käytettävää nimitystä appivanhemmille tai apeille keskenään ei näytä olevan, mutta joissakin Suomen murteissa on käytetty sanaa langokset. Samaa sanaa on käytetty myös monista muista kaukaisista tai avioliiton kautta tulleista sukulaisista.

Aiheesta on kirjoittanut Maija Länsimäki. Artikkeli löytyy Kotimaisten kielten keskuksen sivuilta, ja se on julkaistu myös Helsingin Sanomissa 15.2. 2009:

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=3015

1 ääntä

Kommentit

Sanan appi monikon allatiivi on apille, ei apeille.