Minun pitäisi selvittää, missä yleisessä kirjastossa (todennäköisesti pääkaupunkiseudulla) on kokeiltu automaattista (koneellista) sisällönkuvailua. En tiedä…

Kysytty

Minun pitäisi selvittää, missä yleisessä kirjastossa (todennäköisesti pääkaupunkiseudulla) on kokeiltu automaattista (koneellista) sisällönkuvailua. En tiedä tarkemmin, miten sitä olisi tehty, mutta en siis ole ensisijaisesti kiinnostunut ostetuista kuvailupalveluista, vaan nimenomaan koneellisesti tehdystä kuvailusta. Onko teillä tietoa tällaisesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Automaattista sisällönkuvailua on kokeiltu tässä yleisten kirjastojen yhteisessä Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa, jossa toimi vuodesta 2008 vuoteen 2015 semanttinen analyysi, joka poimi automaattisesti kysymyksen tekstistä käsitteitä, jotka automatiikka arvioi merkittävimmiksi. Nämä näkyivät asiasanaehdotuksina vastaussovelluksessa. Vastaaja toki valitsi sopivat ja jätti sopimattomat käyttämättä sekä lisäsi sellaisia asiasanoja vastauksia kuvaamaan, jotka puuttuivat automaattisesti valikoiduista, mutta automaattinen kuvailu toimi silti melko hyvin.

Samaa automatiikkaa hyödynnettiin myös kysymyksen lähettämisen yhteydessä niin, että kysyjälle tarjottiin mahdollisuutta tarkistaa, oliko saman tapaiseen kysymykseen vastattu aiemmin.

Valitettavasti tämä varhainen semanttisen sovellus rikkoutui 2015 eikä uutta ole vielä saatu tilalle.

Vastaavaa kuvailua käytetään nykyään useammassa yliopistokirjastossa opinnäytetöiden kuvailussa.