Minun pitäisi määritellä lyhyesti: Mitä on etiikka?

Kysytty

Minun pitäisi määritellä lyhyesti:
Mitä on etiikka?
Mitä on eettinen sääntely?
Mikä on oikeuden ja etiikan suhde?
Oikeudellisen ja eettisen sääntelyn erot?

Mitä kirjoja/artikkeleja näihin kysymyksiin kannattaa käyttää? E-kirjat olisi parhaita, etenkin jos finnasta löytyisi.

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti en ole aiheen asiantuntija, joten en voi suoraan suositella sopivimpia kirjoja ja artikkeleja.

Tein Finna.fi haun aihesanalla Etiikka ja sanalla määritelmä. Rajasin haun kirjoihin ja e-kirjoihin. esim. Elisa Aaltolan: Empatia : myötäelämisen tiede voisi olla sopiva aloitus aiheesta. Linkki Finna-halu etiikka

Myös Kotimaisen kielten keskuksensanakirjasta voisi olla apua määritelmiin. Linkki Kotus Etiikka

Finna haulla Oikeus ja Etiikka löytyi Heikki Pihlajamäen artikkeli Oikeus ja Etiikka, joka on julkaistu Oikeus 27 (1998) : 1, s. 100-101

Jakamalla haun kahteen kenttään ja rajaamalla sanat aihesanoihin, löytyy paljon mielenkiintoisia kirjoja ja artikkeleita. Hakua kannattaa rajata vielä aiheen mukaan. Mihin tarkoitukseen teet määritelmää. Linkki Finna hakutulos

Hakemalla sanoille eettinen sääntely ja rajaamalla hakutulosta aiheella oikeudellinen sääntely, saa joitakin hakutuloksia. Niistä esim. Markku Oksasen artikkeli Vapaaehtoisuus ja pakollisuus luonnonsuojelussa : oikeudellisia ja eettisiä pohdintoja ilmestynyt Tiede & edistys 33 (2008) : 4 voisi sopia tähän.

Linkki Finna hakutulos

Google-haulla löytyi Salla Silvolan ja Kirso Ruuhosen artikkeli Etiikka, eettiset julistukset ja laki https://www.laakariliitto.fi/laakarin-etiikka/laakarin-etiikan-filosofiset-perusteet/etiikka-eettiset-julistukset-ja-laki/