Minun pitäisi äidinkielessä lukea kaksi klassikko kirjaa, joista kirjoitan vertailevan kirjallisuusesseen. Toisen kirjoista pitäisi olla suomalainen ja toisen…

Kysytty

Hei!
Minun pitäisi äidinkielessä lukea kaksi klassikko kirjaa, joista kirjoitan vertailevan kirjallisuusesseen. Toisen kirjoista pitäisi olla suomalainen ja toisen ulkomaalainen. Teoksilla pitäisi siis olla jotain yhteistä, jotta saan hyvän esseen aikaiseksi. Toiseksi kirjaksi olen valinnut Mika Waltarin Sinuhe egyptiläisen. Tarvitsisin siis vielä ulkomaalaisen klassikkokirjan, löytyisikö jotakin kirjasuosituksia?
Kiitos vastauksesta jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu

Sinuhe egyptiläisen pariksi voisi sopia toinen historiallinen romaani, jossa tutkaillaan politiikkaa, uskontoa tai ihmisyyttä. Mahdollisia vastinpareja voisivat olla esimerkiksi seuraavat teokset:
Orhan Pamuk: Valkoinen linna
Virginia Woolf: Orlando
Umberto Eco: Ruusun nimi
Robert Graves: Minä, Claudius (tästä Waltarin on sanottu ottaneen vaikutteita Sinuhe egyptiläiseen)
Henryk Sienkiewicz: Quo vadis - kertomus Neron ajoilta
Jaan Kross: Keisarin hullu