Minun mielestäni nyt atomiwebbiaikana pitäisi kirjastokortti jo olla mahdollista saada kaikkiin kuntiin ja kyläpahasiinkin netin kautta. Onhan Suomi sentään…

Kysytty

Minun mielestäni nyt atomiwebbiaikana pitäisi kirjastokortti jo olla mahdollista saada kaikkiin kuntiin ja kyläpahasiinkin netin kautta. Onhan Suomi sentään maailman edistyksellisimpiä maita, mitä tulee nykytiedoitus- ja muihinkin asiainhoitovälineisiin nähden. Suomalainen kirjasto on jäänyt tässä asiassa kelkasta, sitten vimeisimmän mutkan ja mäen. Tehkää asialle pikaisesti korjaus omaan toimintaanne ja hommatkaa uudemmat koneet, sunmuut vempaimet, että asioidenhoito voi tapahtua myös edistyksellisimpien asiakkaiden kohdalla netin kautta. Ihmettelen todella takapajuisuutta KIRJASTOT.fi:ltä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En oikein ymmärtänyt, tarkoittiko kysymyksenne sitä, että kaikkiin kuntiin olisi hyvä saada yhteinen kirjastokortti. Tämä on ollut pitkään unelmana yleisissä kirjastoissa Suomessa, mutta se on ollut ja on vieläkin hankala toteuttaa, koska kunnissa on vielä monia eri kirjastojärjestelmiä käytössä.

Kunnat sinänsä hallinnoivat itse kirjastopalveluitaan, joten Kirjastot.fi tai edes Opetusministeriö eivät voi velvoittaa kuntia yhteiseen järjestelmään tai yhteistyöhön, vaikka siihen jo monin paikoin tähdätään ihan omasta tahdosta. Kirjastot.fi on toimitus, jossa tuotetaan kirjastoille sekä kirjastojen asiakkaille valtakunnallisia verkkopalveluita, tätä Kirjastot.fi-sivustoa sekä etusivulla näkyviä muita sivustoja (esim. Sivupiiri.fi, Kirjastokaista, Okariino.fi, Fono.fi). Kirjastot.fi:llä ei ole minkäänlaista asemaa kirjastojen hallinnossa.

Kirjastojen hallinnosta ja kirjastoverkosta voi lukea Kirjastot.fi:n kirjastopalveluiden oppaasta, http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastot/kirjastopalveluiden-opas/, Opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta (kirjastoverkosto),
http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoverkosto/?lang=fi , (yleiset kirjastot)
http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/kirjastoverkosto/yleiset_kirjastot/?….

Kirjastoilla on aktiivistä yhteistyötä kirjastosektorien yli sekä yleisten kirjastojen kesken. Yleisten kirjastojen yhteistyössä toimivat aktiivisesti Yleisten kirjastojen neuvosto, http://www.kirjastot.fi/fi-FI/neuvosto/ sekä Helsingin kaupunginkirjasto keskuskirjastona, http://www.kirjastot.fi/fi-FI/kirjastoala/keskuskirjasto/. Näiden sivuilta voi seurata ajankohtaisia hankkeita, jota tällä hetkellä on paljon, esim. Kansalliskirjaston vetämä Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanke sekä yhteisluettelohanke, jotka yhdistävät kirjastokenttää ja näyttävät asiakkaalle palveluita ehkä paremmin yhteisinä eikä niin kuin nyt, hajanaisena verkkona.

Tällä hetkellä kunnat ja kunnankirjastot itse siis päättävät, laittavatko korttihakemuksensa nettiin vai eivät. Monilla kaavake löytyy, toisilla ei. Eri asia on taas se, että korttia ei saa netin kautta käymättä kirjastossa. Tämä liittyy siihen, että asiakkaan henkilöllisyys tavataan tarkistaa paikan päällä. Silloin on myös samalla mahdollista antaa asiakkaalle henkilökohtaista opastusta kirjastopalveluissa. Jos kysymyksenne ei liittynyt tähän yhteiseen korttiin, vaan koskee jotain tiettyä kirjastoa, voitte kirjoittaa kirjastoon suoraan. He voisivat ehkä toimittaa kirjastokorttihakemuken nettisivuilleen. Kirjastojen yhteystiedot löytyvät Kirjastot.fi-sivuston Kirjastot-osasta, http://www.kirjastot.fi/kirjastot .