Toivotaan vinkkejä nuorten elämästä kertovista synkemmistä ja vakavammista kirjoista

Kysytty

Minun ja ystävieni pitäisi lukea lukiossa nuoren elämään liittyvä kirja, mutta tuntuu että kaikki mitä meille on esitetty ovat hieman "lapsellisia" ja juurikin nuorille tarkoitettuja kirjoja. Kaipaisimme jotain oikeasti synkempää tai vakavampaa ja mielenkiintoisempaa kirjaa, joka voisi sopia vaativampaankin makuun. Ehdotuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä olisi ehdotuksia kirjoista, joissa nuorten elämää käsitellään vakavammista aiheista käsin:

Kertomakirjallisuus:
Behm, Jukka: Pehmolelutyttö
Cline, Emma: Tytöt
Eugenides, Jeffrey: Virgin suicides
Gilbert, Elizabeth: Tyttöjen kaupunki
Juvonen, Anu: Lähiöoksennus
Järvelä, Jari: Tyttö ja pommi
Kilkku, Elina: Ihana tyttö
Lander, Leena: Tummien perhosten koti
Latvala, Riitta S.: Tytöt
Nieminen, Jani: Komero
Picoult, Jodi: Sisareni puolesta
Picoult, Jodi: Yhdeksäntoista minuuttia
Rönkä, Antti: Jalat ilmassa
Whitehead, Colson: Nickelin pojat

Elämäkerralliset kirjat:
Felscherinow, Christiane V.: Huumeasema Zoo
Khalaf, Farida: Olin Isisin vanki : nuoren jesiditytön kauhujen kuukaudet
Kim, Eunsun: Pohjois-Korea: yhdeksän vuoden pakomatka helvetistä
Roine, Linda-Maria: Mercedes Bentso : ei koira muttei mieskään
Rönkä, Antti: Silloin tällöin onnellinen
Spungen, Deborah: Nancy

Sarjakuvat:
Rintanen, Viivi: Mielisairaalan kesätyttö
Tanskanen, Riina: Tympeät tytöt