Otsikko
Miten Facebook valikoi kaveriehdotukseni?

Kysytty

Minulle tulee päivittäin iso määrä kaveriehdotuksia. Yritin etsiä FB:lta apua, mutta en löytänyt. Osa ehdokkaista on omien FB-ystävieni kavereita, sen ymmärrän, mutta miten muut tulevat mukaan? Osa on minulle tuttuja ja ovat listalla lähes päivittäin. Voisiko se johtua siitä, että he käväisevät FB-sivullani usein?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Facebookin kaveriehdotukset käyttäjilleen ovat Facebookin oman algoritmin laatimia. Algoritmi on matematiikassa ja tietojenkäsittelytieteessä käytetty termi, jolla tarkoitetaan ohjetta tai kuvausta siitä, miten jokin tehtävä suoritetaan. Virallisesti Facebookin algoritmin tehtävänä on tarjota mahdollisimman relevanttia ja kiinnostavaa sisältöä Facebookin käyttäjille. Algoritmi määrittelee esimerkiksi sen, keitä Facebook ehdottaa käyttäjien uusiksi kavereiksi. Facebookin algoritmin tarkasta toiminnasta tiedetään melko vähän, koska Facebook on itse tarjonnut siitä hyvin niukasti tietoa.

Tietokonekulttuuria käsittelevän Wired-lehden mukaan Facebookin kaverisuositusten takana oleva algoritmi on hyvin salainen. Tämä on ymmärrettävästi johtanut runsaaseen spekulointiin algoritmin toiminnasta. Varsin yleinen käsitys on, että Facebook ehdottaisi kavereiksi sellaisia henkilöitä, jotka ovat käyneet katsomassa profiiliasi. Facebook on kuitenkin kieltänyt tämän.

Julkisesti Facebook on kertonut neljästä eri tekijästä, jotka vaikuttavat kaveriehdotuksiin. Yleisin syy ehdotukselle on se seikka, että teillä on paljon yhteisiä kavereita Facebookissa. Toiseksi Facebook sisällyttää kaveriehdotuksiin henkilöitä, joiden kanssa kuulut samoihin ryhmiin tai esiinnyt samoissa kuvissa. Lisäksi kaveriehdotuksiin tulee henkilöitä, joiden kanssa olet käynyt samaa koulua tai joiden kanssa olet samassa työpaikassa. Facebook hyödyntää myös puhelin- ja sähköpostitietoja, jotka olet mahdollisesti tietoisesti tai tiedostamattasi ladannut palveluun.

Lähteet

Facebook: Ohje- ja tukikeskus. People You May Know. https://www.facebook.com/help/findingfriends (luettu 10.12.2020)

Hunt, Elle: "How does Facebook suggest potential friends? Not location data – not now." The Guardian, 29.6.2016. https://www.theguardian.com/technology/2016/jun/29/how-does-facebook-su… (luettu 10.12.2020)

Suomen Digimarkkinointi Oy: "Miten Facebookin algoritmi toimii ja miten pystymme hyödyntämään algoritmia parhaalla mahdollisella tavalla markkinoinnissa?" https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/miten-facebookin-algoritmi-toimii… (luettu 10.12.2020)

Tait, Amelia: "Why does Facebook recommend friends I've never even met?" Wired, 29.5.2019. https://www.wired.co.uk/article/facebook-people-you-may-know-friend-sug… (luettu 10.12.2020)

Wikipedia: "Algoritmi." https://fi.wikipedia.org/wiki/Algoritmi (luettu 10.12.2020)

5 ääntä

Kommentit

Saan jatkuvasti kaveriehdotuksia pelkästään turkkilaisilta, vaikka en tunne yhtään turkkilaista.