Minulla on vanha öljylamppu ehkä messinkinen tai pronssinen, jossa leima 264 pohjassa. Lampun jalassa on linna. Miltäköhän ajalta tämä on ja missä se on tehty?

Kysytty

Hei, minulla on vanha öljylamppu ehkä messinkinen tai pronssinen, jossa leima 264 pohjassa.
Lampun jalassa on linna. Miltäköhän ajalta tämä on ja missä se on tehty?

Vastaus

Vastattu

Valitettavasti emme löytäneet tietoa lamppusi alkuperästä.  Keräilijän käsikirja -teoksen mukaan messinki alkoi syrjäyttää muut metallit öljylamppujen jalkojen ja öljypesien materiaalina 1890-luvulla (s. 244).

Finna-hakupalvelun kautta löytyy paljon kuvia messinkilampuista. Alla linkki kuviin:

https://www.finna.fi/Search/Results?lookfor=%C3%B6ljylamppu+messinki*&type=AllFields&filter%5B%5D=%7Eformat_ext_str_mv%3A%220%2FImage%2F%22&dfApplied=1&limit=20

Ehkä kannattaisi viedä lamppu arvioitavaksi johonkin vanhojen esineiden arviointipalveluun.