Minulla on vanha messinkivalaisin, jonka pohjassa on merkintä V R. Olen yrittänyt löytää valmistajaa, siinä onnistumatta. Valaisin on isoäitini ja kuulemma 30…

Kysytty

Hei, minulla on vanha messinkivalaisin, jonka pohjassa on merkintä V R. Olen yrittänyt löytää valmistajaa, siinä onnistumatta. Valaisin on isoäitini ja kuulemma 30-luvulta. Olisiko teillä vihjettä, mistä tieto voisi löytyä?
Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Oliver Backmanin kirjassa Ullakon aarteet kerrotaan, että 1900-luvun alkupuolella perustettiin monia valaisinliikkeitä, joiden lampuissa oli usein jonkin kotimaisen valaisinvalmistajan leima. Tällaisia ovat mm. Idman, Itsu, Orno, Taito, Sievä, Helsingin kaasuvalo ja Taidetakomo Hakkarainen. Valaisimissa oli yleensä leima. V R -kirjaimia ei ainakaan tässä kirjassa mainita, emmekä onnistuneet niitä muualtakaan löytämään.

Kannattaa selvittää asiaa myös vaikkapa tästä hakuteoksesta: Suomalaisia valaisimia / Anna-Kaisa Huusko, Pekka Järveläinen.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

VR voi hyvinkin olla Valtion Rautatiet. VR tilasi/valmistutti paljon valaisimia sekä asemille että juniin aikoinaan.