11-vuotiaalle kirjoja lasten elämästä sodan aikana

Kysytty

Minulla on tyttärentytär (11 v) joka haluaisi lukea kirjoja jotka kertovat lasten elämästä sodan aikana.
On tutkittu yhdessä Lotta-järjestön toimintaa, katsottu kuvia sota-ajan leluista ja vaatteista. Nyt kaivataan kertomuksia lasten elämästä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen viime sotien jälkeen ilmestyi paljonkin lapsille ja nuorille suunnattuja sodasta kertovia kirjoja - tosin osa niistä on auttamatta vanhentunut.

Uudempiakin kirjoja toki löytyy.

Evakoista ja sotalapsista:

Peren Vadelmanpunainen (kuvakirja, 2017), Wiklandin Pitkä pitkä matka (kuvakirja, 1996), Malmbergin Aapeli ja evakkomatka (2011) ja Konttisen Inkeri palasi Ruotsista (1953).

Juutalaislasten kohtaloista:

Friedin Bodrin tarina (kuvakirja, 2020), Levinen Hanan matkalaukku (2004) ja Folmanin Anne Frankin päiväkirja (sarjakuva, 2019).

Helmet.fi-sivustolla on luettelo pakolaisia käsittelevistä lasten- ja nuortenkirjoista. Linkki luetteloon:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Sd%3A%28pakolaiset%29%20f%3A…

Listalta löytyy mm. Tasanen ajankohtainen Lapsi I, joka kertoo koskettavasti tämän päivän pakolaisuudesta.

1 ääntä

Kommentit

Jos nimenomaan suomalaisia kirjoja haetaan, haluaisin vanhemmista kirjoista suositella Vuokko Niskasen Hiekkalan lasten tarinaa ja Eva Illoisen Perri-sarjaa.