Minulla on tiptop kuntoinen 5mk seteli v1963 Nn3516994 koitin katsoa aiemmasta vastauksesta löytyvillä tiedoilla hinta-arvoa, löysinkin vastauksen jossa…

Kysytty

Minulla on tiptop kuntoinen 5mk seteli v1963 Nn3516994 koitin katsoa aiemmasta vastauksesta löytyvillä tiedoilla hinta-arvoa, löysinkin vastauksen jossa kerrottu että numero määrittää hinnan esim. 135.7 = 150€ jne.. mutta mistä setelissä näkyy tuon numero? En löytänyt kuin tuon alussa olevan kirjain alkuisen numeron?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Suomen rahat arviohintoineen 2008, on heidän oma numerointinsa kolikoille ja seteleille, esimerkiksi vuoden 1963 viiden markan setelin kohdalla on numerointi 135.1 - 135.8 erilaisille rahan painatuksille. Setelistä ei tätä numerosarjaa löydy. Mainitsemasi numero 135.7 on viiden markan seteli vuodelta 1963, jossa rahassa on painettuna Litt.B * ja tämän setelin arvo on 2-15 € kunnosta riippuen.Täältä näet vuoden 1963 setelien eri painokset:  https://www.setelit.com/markat/5mk

Kirjassa on kerrottu rahojen arviohinnat, jotka riippuvat siis rahan harvinaisuudesta ja kunnosta. Voit kysyä neuvoa rahojen arvioinnissa myös Pohjois-Karjalan numismaatikoilta. Heillä on kotisivut, josta löytyvät yhteystiedot sekä tietoja rahojen kuntoluokituksesta ym.

Katso: http://www.pk-numismaatikot.fi/

Suomen rahat arviohintoineen 2008 : keräilijän opas. 10. painos. Suomen numismaattinen yhdistys, 2008.