Minulla on tällaisia laseja kaapissa. Onko tietoja, mitä ovat ja minkä arvoisia?

Kysytty

Minulla on tällaisia laseja kaapissa ja haluaisin siivota kappejani:
1 kpl korkeus 24 cm ja 3 kpl korkeus 14 cm. Onko tietoja, mitä ovat ja minkä arvoisia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkempaa tietoa kyseisestä lasimallistosta ei löytynyt kohtuullisessa ajassa kirjaston hakuteoksista tai verkkohauilla, mutta tässä vinkkejä jatkotiedonhaun avuksi:

Pääkaupunkiseudulla taideteollista kirjallisuutta ja tiedonlähteitä on koottu Aalto-yliopiston kaikille avoimeen kirjastoon ja oppimiskeskukseen: https://www.aalto.fi/fi/oppimiskeskus Oppimiskeskus tarjoaa myös apua tiedonhakuun.

Suomen lasimuseon verkkosivuilla on varsin hyvä katsaus alan kirjallisuudesta, lasimuseoista maailmalla ym. mahdollisista tiedonlähteistä: Tietoa lasialasta

Suomen lasimuseo tekee myös maksullisia lasiesineisiin liittyviä selvityksiä; maksullisen tietopalvelun minimiveloitus on 50 €/h, ja vastausaika on 7 arkipäivää. Palvelun käytt
äjän on hyvä huomioida, että tutkimustyöstä ja tiedonhausta huolimatta toivottua tietoa ei aina löydy.

Antiikki- ja käytetyn tavaran liikkeistä voisi kysyä hinta-arviota, ja mahdollisesti niissä osattaisiin antaa muutakin tietoa esineistä. Pääkaupunkiseudun antiikki- ja käytetyn tavaran liikkeitä (ym. kierto ja jakamistalouden palveluja) voi nykyään hakea myös Helsingin seudun palvelukartalta verkossa, kun kirjoittaa palvelukartan hakukenttään hakusanaksi ”kiertotalous”: https://palvelukartta.hel.fi/fi/search?q=kiertotalous