Minulla on sellainen ongelma, että en muista teoksen nimeä, enkä kirjaillijaa, eikä Google ole onnistunut minua auttamaan. Kyseessä on kauhunovelli, jossa mies…

Kysytty

Hei! Minulla on sellainen ongelma, että en muista teoksen nimeä, enkä kirjaillijaa, eikä Google ole onnistunut minua auttamaan. Kyseessä on kauhunovelli, jossa mies luulee ikkunassa olevaa pääkallokiitäjää hirviöksi, joka laskeutuu alas rinnettä. Tämä paljastuu vasta novellin loppupuolella, ettei se mikään hirvö olekaan ja hän kuvailee alkupuolella otusta. Joka tapauksessa olen tämän kirjan, jossa novelli on, lainannut joskus Mikkelin Pääkirjastosta. Muistelinensin sitä Edgar Allan Poen teokseksi, mutta yllättäen sitä ei löytynytkään hänen tuotannostaan. Osaisitteko te auttaa? Tiedän että kysyn vaikeita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Edgar Allan Poen novelli Sfinksi ja se löytyy kokoelmasta Korppi ja kultakuoriainen. Englanniksi se on luettavissa esim. täältä: http://classiclit.about.com/library/bl-etexts/eapoe/bl-eapoe-sphinx.htm.