Otsikko
Minulla on pienten lasten neuleinen ns. kypärämyssy, ostettu kirpputorilta 1990-luvun alussa, joten on valmistettu varmaankin jo ennen 1990-lukua. Lakin…

Kysytty

Minulla on pienten lasten neuleinen ns. kypärämyssy, ostettu kirpputorilta 1990-luvun alussa, joten on valmistettu varmaankin jo ennen 1990-lukua. Lakin tuotetiedoissa lukee 1 (lienee lakin koko), Suomalainen Sirotuote, Helsingin Neule Oy, Helsinki. Milloin tällainen tehdas on Suomessa toiminut ja missä päin Helsinkiä? Netistä ei löydy mitään tietoa, ei edes Wikipedian luottelossa suomalaisista vaatetehtaista sitä mainita. https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomen_tekstiili-_ja_vaatetusteh…. Mistä siis saisin lisätietoa valmistajasta ja Siro-tuotteista? Mutta miksi tehtaan nimellä ei löydy netistä mitään? Google yhdisti kuvahaun kyllä Jussi-paitoihin, joten niillä lienee jotakin tekemistä Sirotuotteen kanssa? Kiinnostaa myös tietää, heitänkö jo vanhan vaaleanpunaisen, söpön lakin pois? Oli hyvä pienellä lapsella karvalakin aluslakkina. Mutta jos on joku harvinainen osa suomalaista tekstiilivalmistushistoriaa, niin säästän sen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten wikipedian artikkelissa todetaan, suomalaisten vaatetehtaiden luetteloon ei ole sisällytetty aivan pienimpiä ja lyhytaikaisimpia lähdekirjallisuudessa mainittuja yrityksiä. Helsingin Neule Oy lienee ollut pienehkö vaateompelimo, eikä siitä verkkohaulla tosiaan löydä mitään tietoja. Myöskään kirja Kansakunnan vaatettajat ei mainitse yritystä.

Helsingin Sanomien aikakone antaa sen verran tiedonripettä, että yrityksen sijainti selviää. Helsingin Neule Oy toimi osoitteessa Sturenkatu 9. Kuten Kaija Nenosen toimittama teos Herrasväen ja työläisten kaupunki kertoo, kyseessä on vuonna 1946 valmistunut asuintalo, jonka kivijalassa toimi vielä 1980-luvun alussa useita liikkeitä: Siivouspiste Oy, paperi- ja kemikalioliike, elintarvikeliike E. Salmenhaara ja Helsingin Neule Oy.

Asuinkorttelin vuokratiloissa toiminut yritys ei varmaankaan tuotannoltaan ollut suuri tekijä alalla. Helsingin Sanomien arkistohaulla löytyy useita yrityksen työpaikkailmoituksia vuosilta 1973-1974. Helsingin Neule Oy olisi tämän perusteella toiminut 1970-luvulta ainakin 1980-luvulle.

Halpatuonti alkoikin 1980-luvulla näivettää kotimaista tekstiilinvalmistusta.   http://www.tkm.fi/lehdistokuvat/tekstiiliteollisuusmuseo/lue_historia.p…

Herrasväen ja työläisten kaupunki / Kaija Nenonen, Kirsti Toppari (Helsingin sanomat, 1983)

Helsingin Sanomat aikakone