Ylen esittämä lastenohjelma, jossa oli tarinoita maahisista ja muista Suomen taruolennoista

Kysytty

Hei,

Minulla on ollut viime aikoina mielessäni Ylen esittämä lastenohjelma, jota lapsuudessani katsoin. Sitä taidettiin esittää aivan 2000-luvun alussa ja se kertoi erilaisia tarinoita menninkäisistä, maahisista ja muista suomen taruolennoista, taisi mukana olla saamelaisia tarinoitakin.

Muistan, että liikkuvan animaation sijaan näytettiin kuvia ja taustalla kertoja (taisi olla naisen ääni) kertoi tarinaa, musiikin ja jännittävien äänitehosteiden säestyksellä.

Sarja teki minuun lapsena suuren vaikutuksen ja haluaisin kovasti löytää sen, mutta omat etsintäni eivät ole tuottaneet tulosta.

Kiitos, jos jaksatte auttaa. :)

Vastaus

Vastattu

Tiedustelimme asiaa Ylen arkiston tietopalvelusta ja he vastasivat:

"Arvelen, että asiakkaanne etsimä ohjelma voisi olla suomalaiseen uskomusperinteeseen pohjautuva 6-osainen piirrostarinakokonaisuus nimeltään "Maahiset", joka on esitetty TV2:lla ensimmäisen kerran vuonna 1996 ja sen jälkeen uusittu useaan otteeseen 2000-luvun puolella. Osuu oikein hyvin tuohon kuvaukseen, eli still-kuvia, musiikkia, äänitehosteita ja kaksi kertojaa kertoi tarinaa (mies ja nainen)."