Minulla on öljyvärimaalaus nimeltä SATAMA. Signeerauksena P.Granlund. tai Grönlund(veikkaan ensimmäistä). En ole löytänyt kyseisestä maalarista yrityksistäni…

Kysytty

Hei.
Minulla on öljyvärimaalaus nimeltä SATAMA. Signeerauksena P.Granlund. tai Grönlund(veikkaan ensimmäistä).
En ole löytänyt kyseisestä maalarista yrityksistäni huolimatta mitään tietoa. Löytyisikö tätä kautta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Taidemaalaria ja öljyvärimaalausta etsittäessä olisi hyvä tietää, milloin maalaus on tehty. Kun etsitään taiteilijaa nimellä, voi käyttää apuna eri taiteilijahakemistoja (kirjat, internet). Valitettavasti P. Granlund -nimistä taiteilijaa ei löytynyt, ei myöskään P. Grönlundia. Kenties taiteilija on yksityishenkilö, joka ei ole saavuttanut kuuluisuutta kauniista taideteoksista huolimatta. Tai kyseessä saattaa olla taiteilijanimi.
Käytetyt lähteet olivat:
http://www.kuvataiteilijamatrikkeli.fi/fi/etusivu.html
http://suomentaiteilijat.net/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_ennen_vuotta_1820_syntyneist%C3%A…
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Suomalaiset_taidemaalarit
SUOMEN kuvataiteilijat : Suomen taiteilijaseuran julkaisema elämäkerrasto, toimittanut Kaarlo Koroma (WSOY, 1962)
KUVATAITEILIJAT 2004 /toimittaja: Rauha Lönn .. (Suomen taiteilijaseura, 2004)
TAITEILIJAHAKEMISTO ARS /tietojen kokoaja: Oskari Sundström (Fiskars : Suomen antiikki- ja taidekirjat, 2003)
Googlen kuvahaku termeillä [ öljyvärimaalaus satama ] tuo tulokseksi kyllä tauluja, mutta tekijää on hankala saada selville.
http://www.google.fi/imghp?hl=fi&tab=wi

11 ääntä

Kommentit

Terve. Äitini jäämistöstä löytyi myös saman taiteilijan tekemä työ "Heijastus Ruovesi" ostettu -88 vuonna. Koko kehyksineen n. 80 x 55 cm. Kiinnostaa tietoja tekijästä.

Myös minulla tälläinen nimellä No 4 Levitunturi, kehystettynä ja 280mk lukee takana koko n. 48 x 68

Meillä on taiteilijalta " Ruovesi syksyä ", 72 x 82 cm, 900 mk.

Minulla on myös, taulun nimi "Talventuloa", signeeraus P. Grönlund. Takana myös teksti "ostettu 3.4.1974".

Minulta löytyy saman taiteilijan työ Kaamos/Inari sain sen äidiltä lahjaksi 1982 takana oli myös hinta 980,- (varmaan markkaa) :)

Meillä on Pekka Grönlundin taulu, jossa lukee takana näin:
Taidemaalari
PEKKA GRÖNLUND syntynyt 1947 Jyväskylässä

Ensi kertaa töitä esillä Jyväskylässä 1967 yhteisnäyttelyssä, em. työt edustivat silloin nonfiguratiivista suuntaa.

Opintomatka Belgiaan 1968 antoi vai kutteita nykyiseen exbressionistiseen maalaustyyliin. Taideopintoja: Atelieri opinnot eri taiteilijoiden opastuksella ja 1973 jatko-opinnot Italiassa sekä Espoon Stella Mariksessa.

Näyttelyt Suomessa sekä Ruotsissa.

K-S Taiteilijapiiri”

Meidän taulu on nimeltään Rukajärven maisema. Isäni osti taulun mahdollisesti 70-luvulla 500 matkalla.