Minulla on nuotti HYLJÄTTY Variatsionia Pianolle sov. NIEMEN HANNU A/B R.E. WESTERLUND O/Y Helsinki Haluaisin tietää kuka on tämä Niemen Hannu?

Kysytty

Minulla on nuotti HYLJÄTTY Variatsionia Pianolle sov. NIEMEN HANNU
A/B R.E. WESTERLUND O/Y Helsinki
Haluaisin tietää kuka on tämä Niemen Hannu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen nuotti on julkaistu vuonna 1914 eli nyt puhutaan sadan vuoden takaisista asioista. Sovituksen kohteena on ollut kansanlaulu "Oi sinä korkea kuningasten kuningas", jolle sovittaja tai kustantaja on antanut nuotissa nimen "Hyljätty". Se, että nuotin kustantaja Westerlund ei ole sovittajan nimeä ilmaissut tarkemmin, viittaa joko tietämättömyyteen tai ilmaisun "Niemen Hannu" takana olevan henkilön haluttomuuteen ilmaista selkeästi omaa nimeään.

Kansalliskirjastossakaan ei ole pystytty selvittämään, kenestä "Hannu Niemestä" tämän sovituksen kohdalla on kysymys. Ainoa Viola-tietokannan tuntema Hannu Niemi on nykypäivän ihmisiä, samoin kaikki kolme Fennica-tietokannan luetteloimaa Hannu Niemi -nimistä kirjoittajaa.

Ilmaisu "Niemen Hannu" on tyyliltään perinteinen tapa ilmaista tuttavallisesti ihmisen nimi. Se voi myös olla pelimannityylinen ilmaisu, jossa alkuosa viittaa talon nimeen, jälkimmäinen on ihmisen etunimi.

Pahoin pelkään, että tämä on arvoitus, jonka ratkaiseminen edellyttäisi melkoisia arkistotutkimuksia. On myös mahdollista, ettei edes vuonna 1914 ole kukaan tiennyt tarkemmin, kuka tämän sovituksen tehnyt henkilö on. Siinä tapauksessa voinee hyvin perustein olettaa, ettei vastausta esitettyyn kysymykseen ole olemassakaan.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto