Minulla on muutama mieltäni pitkään kaihertanut kysymys, joihin en ole etsimisestäni huolimatta löytänyt vastauksia. Osaisitteko auttaa: 1) Lapsuudestani (olen…

Kysytty

Hei!

Minulla on muutama mieltäni pitkään kaihertanut kysymys, joihin en ole etsimisestäni huolimatta löytänyt vastauksia. Osaisitteko auttaa:

1) Lapsuudestani (olen syntynyt -72, joten ehkä eletään 1970-luvun loppua - 1980-luvun alkua) on jäänyt mieleeni laulun pätkä: Tieto kasvoi, vilja varttui varttui kypsin tähkäpäin, Antin pojat historiaa edistivät näin". Mikä lastenlaulu on kyseessä ja miten sen sanat menevät? Olisinko kuullut laulun tv-ohjelma "Nopassa" ja liittyisikö siihen jokin opettavainen piirrosfilmin pätkä.

2) Miten menee seuraava (Kalle Väänäsen?) runo, mikä runon nimi on ja mistä teoksesta sen löydän:

"... piika aitas peitot potkii, levveet lihat hyllyy, russakka vuan ruminieroo pitkin piian pyllyy. Isäntä nousoo sijaltansa, kessumualle asteloo, itestäsä kiinni pittää, kessumuataan kasteloo. Kuuhutukko, keltanuama, taivaan kantta kamuaa, pojjaan käsi kesäyössä, hammeen alle hamuaa. Lehmänpaska lepikossa, levollisna lötköttää, sinipinta sontiainen, paskan alla pötköttää".

Kuulin runon radiosta näyttelijä Seppo Kolehmaisen lausumana. Hän oli vieraan jossakin toimittaja Petteri Väänäsen haastatteluohjelmassa.

3) Katsoin lapsuudessani TV 2:lta romanialaisen (?) elokuvan Aamunkoiton soitto, joskus 1976 - 1985 välisenä aikana. En ole varma elokuvan nimestä enkä siitä oliko se juuri romanialainen. Elokuva kertoi paimenpojasta, jolla oli torvi (tai vastaava pieni puhallinsoitin) ja valkea hevonen. Elokuvassa oli natsisotilaita ja räyhääviä saksanpaimenkoiria. Muuta en elokuvasta muista, mutta jostain syystä leffa on jäänyt hyvin vaikuttava teoksena mieleeni. Mikähän elokuva mahtaisi olla kysymyksessä ja kenen ohjaama se on?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1) Laulun pätkän alkuperä ei selvinnyt. Jospa joku lukijoistamme tunnistaisi sen?

2) Vuonna 2003 Seppo Kolehmainen oli vieraana Petteri Väänäsen toimittamassa Hyvän päivän jatkot -ohjelmassa (20.7.2003) ja lausui siinä isänsä jäämistöstä löytämänsä, julkaisemattoman Kalle Väänäsen runon "Maalaiskylän idylli". Muuten runo meni kuten kysyjä sanoo, mutta ennen sitä alku kuului (kuuntelun perusteella): "Renki makkoo aitassa ja välliin kylykee kiäntää, illaks syöty kokkeljpiimä sillon tällö iäntää."

3) Tällainen elokuva on lähetetty 1980-luvun lopulla: CINTEC IN ZORI (Soitto aamunkoitteessa, A Song at Dawn). Lähetetty 9.12.1989 klo 22:08 TV2. Kesto 138 min 27 sek. Ohjaaja Dinu Tanase. Meidän tietojemme mukaan elokuva vuodelta 1987, IMDB sanoo 1988 (ks. http://www.imdb.com/title/tt0128125/?ref_=nm_flmg_dr_4).

Ylen lähetysrekisterin tietoja:

KEST: 138'27
LPVM: 19891209
NIMI: LAUANTAI-ILLAN ELOKUVA:
SOITTO AAMUNKOITTEESSA
Cintec in zori/ Song at Dawn A
LISA: Verkko: 2 Kello: 22:08
Alkuperä: 31 osto-ohjelma
AIHE: (Cintec in zori)
Vuonna 1987 valmistunut romanialainen
tv-elokuva nuoresta pojasta, joka val-
keine hevosineen etsii isäänsä sodan
melskeiden keskellä. Pääosissa: Mihai
Bratila, Dan Condurache, Remus
Marcineanu ja Irina Petrescu. Ohjaaja
Dinu Tanase.

Vastaaja Ylen Arkisto.