Minulla on kirja hukassa. Kirja on romanttinen, historiallinen romaani. Kirjassa kerrotaan, kuinka kamarineito ottaa ladynsä henkilöllisyyden ja menee…

Kysytty

Minulla on kirja hukassa. Kirja on romanttinen, historiallinen romaani. Kirjassa kerrotaan, kuinka kamarineito ottaa ladynsä henkilöllisyyden ja menee naimisiin ladyn sulhasen kanssa. He matkustavat muistaakseni Britannic - laivassa, joka uppoaa tornadon iskiessä ja lady kuolee/katoaa.

Vastaus

Vastattu

Jos vaihdetaan tornado torpedoksi ja Britannic Lusitaniaksi, etsitty kirja voisi olla Dorothy Edenin Perijätär (Tammi, 1981).

"On kesä 1915. Euroopassa riehuu sota, mutta se ei huoleta hemmoteltua amerikkalaista perijätärtä Clemency Järvisiä, joka astuu New Yorkissa Lusitania-laivaan äitinsä ja kamarineitonsa Hettyn seuraamana matkustaakseen Englantiin, missä hänen on määrä mennä naimisiin lordi Hugo Hazzardin kanssa. Kihlapari tuskin tuntee toisiaan, mutta tärkeintähän on, että raha ja arvonimi solmivat loisteliaan liiton."

"Kohtalo päättää kuitenkin toisin. Lusitania torpedoidaan Irlannin rannikolla, ja seurueesta jää eloon vain Hetty. Kun hän tulee tajuihinsa rannikon luostarissa, häntä pidetään Clemencynä. Neuvokas kamarineito, joka ulkonäöltään muistuttaa ihmeellisesti emäntäänsä, tekee rohkean päätöksen. Tässä on tilaisuus vapautua köyhyydestä ja saada komea aatelismies puolisokseen..."