Minulla on kausityöntekijöinä parhaimmillaan 40 henkilöä. Työ on melko rutiininomaista "ruumiillista" puutarhatyötä ja korvalappusoitinten käyttö on sallittu…

Kysytty

Hei!
Minulla on kausityöntekijöinä parhaimmillaan 40 henkilöä. Työ on melko rutiininomaista "ruumiillista" puutarhatyötä ja korvalappusoitinten käyttö on sallittu. Porukassa on paljon eri alojen tiedonhaluisia opiskelijoita.
Syntyi idea: Voiko joku meistä lainata kirjastosta äänikirjan ja muuntaa sen työpaikan tietokoneella pakattuun muotoon, josta se olisi sitten monien ladattavissa kuunneltavaksi vaikka mp3-muodossa (tai muussa). Eräs työntekijäni ilmoitti olevansa valmis toimimaan tämän teknisenä toteuttajana.
Lupasin kysyä teiltä tämän toiminnan luvallisuudesta tai onko muita tapoja saada yksi äänikirjan lainaus monien käyttöön?
Jos tämä ei onnistu, emme tietenkään rupea laittomuuksiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslain 2 luvun 12 §:n mukaan julkistetusta teoksesta saa jokainen valmistaa muutaman kappaleen yksityistä käyttöään varten. Siten valmistettua kappaletta ei ole lupa käyttää muuhun tarkoitukseen.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404#L2P12

Laki sallii siis kirjastosta lainatun äänikirjan muuntamisen mp3-formaattiin mutta tämän kopion voi tehdä vain yksityiseen käyttöön ei suurelle joukolle.

Muita tapoja yhden ja saman äänikirjan saaminen monen käyttöön ei laillisesti ole.