Minulla on kateissa kirja, jonka luin joskus ala-asteen loppupuolella (vuosituhannen vaihteessa) sekä myöhemmin uudelleen aikuisena. En ikävä kyllä muista…

Kysytty

Minulla on kateissa kirja, jonka luin joskus ala-asteen loppupuolella (vuosituhannen vaihteessa) sekä myöhemmin uudelleen aikuisena.
En ikävä kyllä muista kirjasta paljonkaan; en kirjoittajaa, en hahmojen nimiä enkä kantta, joten kovaa hakuammuntaa.

Kirja sijoittuu 1980-luvun loppuun / 1990-luvun alkuun, ja siinä käsitellään lähinnä yhtä koulun pahinta häirikköpoikaa, sekä häneen ihastunutta "kilttiä tyttöä". Heidän välilleen kehkeytyy noin yhden kesän kestävä suhde, jossa tyttö ajautuu vähän "sivuraiteille" elämästään ihastuksen myötä.
Lopulta tyttö tulee vahingossa raskaaksi ja juttu loppuu siihen, kun hänen pitää (muistaakseni pojan painostuksesta/pettämisestä johtuen?) tehdäkin abortti, muistaakseni pojalle tulee myös joku onnettomuus mopon kanssa siinä sivussa, ja lopulta he kuitenkin sopivat välinsä ja huomaavat aikuistuneensa yhdessä kesässä hurjasti.

Kirja ei ole tietääkseni Tuija Lehtisen. Kirjan alusta muistan, että oppilaat ovat samassa koulussa, ja yläasteen viimeisillä luokilla. Tämä menee varmasti hyvin monen kirjailijan kategoriaan. Alusta muistan kuinka poikaa ollaan viemässä rehtorin puhutteluun, seinältä häntä katselee Mauno Koiviston kuva ennen rehtorin luokse menemistä.

Vastaus

Vastattu

Kaivattu kirja on Marita Hauhian Se eka (Kirjayhtymä, 1989). Tarinan "onnettomuus mopon kanssa" ei tosin tapahdu kirjan toiselle päähenkilölle Timpalle, vaan tämän kaverille Sakulle, joka ottaa luvatta Timpan kevarin ja kuolee risteyskolarissa.

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au69971f2a-4da1-4838-ac30-0f4ca6c48f34