Minulla on jäänyt 1950-luvulta päähäni seuraava laulun kertosäe: "Takaa pilvien päivä lämpöinen vihdoin nousee usvat poistaen." Olen siteerannut sitä usein…

Kysytty

Minulla on jäänyt 1950-luvulta päähäni seuraava laulun kertosäe:

"Takaa pilvien päivä lämpöinen vihdoin nousee usvat poistaen."

Olen siteerannut sitä usein nuoruuden päiväkirjoissa, mutta mitään muuta en laulusta muista.

Minulla on mielikuva, että se olisi ollut koulun laulukirjassa, mutta laulukirjan nimeä en enää osaa sanoa. Noilla sanoilla laulua ei löydy Googlesta eikä kukaan ystäväni muista sitä. Löytäisiköhän Kirjastonhoitaja etsimääni?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laulun nimi on Erakko ja muistamanne kohta "Takaa pilvien päivä lämpöinen vihdoin nousee usvat poistaen" on laulun kertosäe. Laulu alkaa näin: "Ol' liki vuoriston maja viisaan erakon...". Se löytyy Wilho Siukosen koululaulukirjoista Nuorten laulukirja ja koululaisen musiikkitieto (4. tark. p. 1953, 6. tark. p. 1961, 7. tark. p. 1966) ja Nuorten laulukirjan säestyksiä (Otava, 1945). Nuorten laulukirjan säestyksiä näyttää löytyvän myös Kemin kaupunginkirjaston hyllystä. Siinä on laulun sanat ja pianosäestys. Siukosen kirjan mukaan laulu on englantilainen kansansävelmä ja sen suomenkieliset sanat on kirjoittanut Aukusti Simojoki.