Minulla on isäni verokirja vuodelta 1945, jossa on osoitteeksi merkitty: Rantakortteli, huvila no 4 H:ki. Muistaisin hämärästi, että lapsuudessani mainittiin…

Kysytty

Minulla on isäni verokirja vuodelta 1945, jossa on osoitteeksi merkitty: Rantakortteli, huvila no 4 H:ki. Muistaisin hämärästi, että lapsuudessani mainittiin alue nimeltä Toukola? Voi olla yheydessä tuohon osoitteeseen? Mahtaisiko löytyä kirjallista tietoa, missä ko osoite nykyään sijaitsee?
Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginarkisto selvitti asiaa. Kaupungin paikkatietopalvelun avulla selvisi, että Rantakortteli on sijainnut Toukolassa, nykyisen Arabian kauppakeskuksen alla. Itäinen viertotie (nykyinen Hämeentie) oli sata vuotta sitten aivan meren äärellä.