Minulla on hukassa yksi kirja, en muista kirjan nimeä,enkä kirjoittajankaan nimeä, mutta muistan että kirja ei ollut alkuperäisesti Suomen kielinen, muistan…

Kysytty

Minulla on hukassa yksi kirja, en muista kirjan nimeä,enkä kirjoittajankaan nimeä, mutta muistan että kirja ei ollut alkuperäisesti Suomen kielinen, muistan kirjasta tämän verran; joku hevonen on kateissa, ja oisko niin että tapahtui jokin vakava onnettomuus kun hevonen oli trailerin kyydissä, ja sitten se selvisi siitä, mutta joutui monen laiseen kamalaan paikkaan matkansa varrella, kunnes lopulta pääsi turvallisesti hyvään kotiin...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anna Sewellin nuortenkirjan Uljas musta tarina muistuttaa hiukan hukkaamaasi kirjaa. Siinä Uljas musta -niminen hevonen kertoo tarinaansa minämuodossa. Alkuun sen elämä on hyvää,  myöhemmin seuraa monia dramaattisia vaiheita, mutta lopussa se pääsee hyvään kotiin. Kirja on alunperin ilmestynyt jo 1877, ja ensimmäinen suomennettu painos ilmestyi 1954:

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au4df4e0e7-98ef-48e1-a148-f971f047532b