Vanha satukirja

Kysytty

Minulla on hukassa vanha satukirja. Muistelisin lapsuudesta, että kirjan kannet oli siniset sekä kannessa saattoi olla jokin pieni kuva (ehkä hopealla..)
Kirja taisi olla normaalia kirjaa korkeampi sekä kapeampi.
Kirjassa oli useita erilaisia iltasatuja. Sekä yksi minkä täysin varmasti kirjasta muistan, niin yksi satu siinä kirjassa oli "aukko" satu. Eli lukijan täytyi itse keksiä omat sanansa tiettyihin sadun kohtiin.
Luulisin kirjan olevan jostain 70-80 luvuilta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sinisen kannen ja lukijan täydennettäväksi jätetyn sadun perusteella ehdottaisin Kirsti Kivisen ja Annami Poivaaran korkeaa ja kapeaa kirjaa Unihiekkaa : hyvänyön satuja. Sen 70-luvulla ilmestyneissä ensimmäisissä painoksissa kansi oli valkoinen, mutta myöhemmissä painoksissa kansi oli sinipohjainen. Kirja päättyy satuun Meidän unihiekkaa, jonka alkuun on jätetty aukkoja lukijan täytettäväksi, ja varsinaisen sadun kertominenkin on jätetty lukijalle itselleen: "Kerrotaan itse iltasatuja. Ja niin _____________ alkoi kertoa. Hänen satunsa oli tällainen: Olipa kerran..."

1 ääntä

Kommentit

No voi että! Olemme perheen kanssa kauan etsineet ko. kirjaa (Unihiekkaa, hyvän yön satuja), koska siitä on niin hyviä muistoja. Lainattiin eteenpäin ja sinne tielle jäi ja hukkui.
Onkohan tämä sama kirja, jossa on mm. mainiot tarinat (ainakin lukija-isän mielestä) Harri Hampaaton ja Pönttö-Öriläs.
Olen yrittänyt löytää sitä netistä, mutta ei tulosta. No, yksi antikvariaattisivu tunsi, mutta ei kappaleita myytävänä. Kirjaston hakukonekkaan ei tunnista kirjaa. Onko mitään mahdollisuutta löytää teosta? Mielelläni ostaisin, mutta lainauskin olisi hienoa. Voiko olla, että kirja häviää olemasta??