Minulla on hämäläistä maisemaa (metsää, järvi ja tie) esittävä maalaus, jossa on signeeraus J.Willhart -47. En ole löytänyt mistään tietoa ko. maalarista…

Kysytty

Minulla on hämäläistä maisemaa (metsää, järvi ja tie) esittävä maalaus, jossa on signeeraus J.Willhart -47. En ole löytänyt mistään tietoa ko. maalarista. Mistähän voisin vielä etsiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijästä ei tosiaan tunnu löytyvän tietoa. Etsin monista eri lähteistä, kuten matrikkeleista ja Kansallisgallerian Lehtileikekokoelman taiteilijaviitekorteista. Viitekorttien avulla voi päästä toisinaan jonkun vähemmän tunnetun tekijän jäljille.

Ehkä voisit kuitenkin kysyä vielä jostakin taideliikkeestä, esimerkiksi sähköpostitse hyvälaatuisen valokuvan kera.

http://taiteilijaviitekortit.kansallisgalleria.fi/

1 ääntä

Kommentit

Onko nimi varmasti oikein - onko kysyjällä käsitystä, onko taiteilija suomalainen? Väestörekisteristä ei löydy yhtään Willhartia, ja sinne on tallennettu tiedot 1960-luvun lopulta alkaen. Yhtään sen nimistä ei löydy Hiski-sukututkimustiedostoista, jotka puolestaan kattavat suuren osan kastetuista, vihityistä, kuolleista ja muuttaneista suunnilleen vuoteen 1870. Kyseisellä nimellä ei löydy netistä sukuseuraa tai mitään muutakaan. Ancestry-sukututkimusjärjestelmä mainitsee, että sillä on tietoja sen nimisistä - ulkomailta. Jos sukunimi on oikea ja kansalainen on suomalainen, on todennäköistä, että hän olisi syntynyt vuoden 1870 jälkeen ja kuollut ennen vuotta 1968.

Voi tietysti olla kyseessä nimenvaihdos, jonka jälkeen suvun jäljelle jääneet ovatkin aivan toisen nimisiä.