Romaaneja, joissa käsitellään kirjoja

Kysytty

Minulla on Barbara Michaelsin kirja Ismene - ääni menneisyydestä, olen siitä pitänyt kun se kertoo kirjoista. Pyytäisin tietoja muista samankaltaisista kirjoista, siis joissa käsiteltäisiin kirjoja mutta siis romaanin muodossa ei tietokirjana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin lukuvinkkejä.

Bertényi, Patricia G.: Varjojen saari

Jackie Saratoga, taidehistorioitsija ja entinen FBI:n asiantuntija, on juuri löytänyt rinnalleen rakkauden, kun hän joutuu keskelle rikosvyyhteä, joka pakottaa hänet mystisen käsikirjoituksen perään. Keskiajalta peräisin oleva käsikirjoitus on vuosisatojen saatossa kulkeutunut omistajalta toiselle. Matkan varrella siitä on kadonnut seitsemän sivua, ja hyvä niin. Sillä kun käsikirjoitus on jälleen koossa, se antaa omistajalleen tuhoisat voimat.

Fowler, Karen Joy: Jane Austen -lukupiiri

Viisi eri-ikäistä naista ja yksi mies Kalifornian Central Valleyssa perustaa lukupiirin kokoontuakseen keskustelemaan Jane Austenin romaaneista. Seuraavan puolen vuoden aikana avioliitot joutuvat koetukselle, uusia suhteita alkaa, epäsopivat järjestelyt muuttuvat sopiviksi ja rakkaus löytää kohteensa. Jane Austen -lukupiiri on paitsi oivaltavasti kirjoitettu ja kirjallisesti sivistynyt ihmissuhderomaani, myös älykäs tarina lukemisen itsensä merkityksestä.

Ruiz Zafón, Carlos: Tuulen varjo

Barcelonan vanhan kaupungin sydämessä on salaperäinen Kadonneiden kirjojen hautausmaa. Sinne kirjakauppiasisä vie kymmenvuotiaan poikansa Danielin ja antaa hänen valita itselleen kirjan. Käsiin osuu Julian Caraxin teos Tuulen varjo, jonka kirjoittaja on kadonnut mystisesti, kenties murhattu. Yli vuosikymmenen ajan Daniel seuraa kirjailijan jälkiä läpi rakkauden, väkivallan, ystävyyden ja petoksen labyrintin. Sitten Caraxin salaperäinen tarina alkaa toistua Danielin omassa elämässä.

Zevin, Gabrielle: Tuulisen saaren kirjakauppias

A. J. Fikry on melkein nelikymmenvuotias, eikä elämässä ole käynyt niin kuin piti. Hänen vaimonsa on kuollut kolarissa, yhdessä perustetulla kirjakaupalla menee huonommin kuin koskaan, ja hänen aarteensa, harvinainen Edgar Allan Poen ensimmäisen teoksen hyväkuntoinen laitos, on varastettu. Kirjatkaan eivät enää tuota iloa. Sitten kaupan takahuoneesta löytyy outo, elävä paketti. Odottamaton tapaus muuttaa Fikryn elämän, antaa hänelle mahdollisuuden aloittaa kaikki alusta.

Zusak, Markus: Kirjavaras

Kiitetty kertomus sodasta lapsen silmin - kertojana kuolema! Natsi-Saksa toisen maailmansodan aikaan on kova ja kylmä paikka, eikä kuolema koskaan ole ollut niin kiireinen. Kuolema kohtaa pienen 9-vuotiaan Lieselin kylmänä talvipäivänä noutaessaan tämän pikkuveljen sielun. Kuolema vaikuttuu pienestä, yksinäisestä tytöstä niin, että seuraa tämän elämää kasvattiperheessä sotavuosina. Lieselin karua elämää ilostuttavat varastetut kirjat.

1 ääntä

Kommentit

*Antoine Laurain: Punaisen muistivihkon nainen. Antikvaarisen kirjakaupan omistaja löytää roskiksen päältä naisten käsilaukun, jonka omistaja on kadonnut. Hän ryhtyy selvittämään omistajan henkilöllisyyttä laukun sisällön perusteella.

*Jeanpaul Didierlaurent: Lukija aamujunassa."Aikuisten satu miehestä, joka rakastaa kirjoja".

*Nina George: Pieni kirjapuoti Pariisissa.

On vielä kirja miehestä, joka on julkaissut menestysskirjan - mutta toisen nimellä. Hän tapaa kiinnostavan kirja-alalla työskentelevän naisen, jolle ei voi tunnustaa totuutta, vaan kehittelee valtavan shown sekä salatakseen asian että saadakseen naisen.
En muista teoksen tekijää enkä nimeä.

Oma suositukseni on Mia Kankimäen kirja Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin. Se kertoo eräästä japanilaisesta hovinaisesta ja kirjailijasta, joka eli joskus 1100-luvun tienoilla. Kirja on erinomainen yhdistelmä matkakertomusta, biografiaa, historiaa ja otteita alkuperäisestä kirjasta. Ja jos Kankimäen kirjoitustyyli nappaa niin häneltä ilmestyi myös toinen kirja, joka on osittain hieman jatkoa kyseiselle mainitsemalleni kirjalle, mutta pelkästään kirjojen sijaan se kuvaa monia historian naisia. Tässä ketjussa onkin tullut jo paljon hyviä muita ehdotuksia ja suosituksia, joihin aion itsekin tarttua. Jane Austen -lukupiirille voin myös antaa lämpimät suositukseni. Mukavia lukuhetkiä!