Minulla olisi kaksi kysymystä: 1. Olen yrittänyt löytää tietoa Kruununhaan suojellusta salavasta. Löydän vain sen saman litanian kaikkialta, eli että mikä puu…

Kysytty

Hei!

Minulla olisi kaksi kysymystä:

1. Olen yrittänyt löytää tietoa Kruununhaan suojellusta salavasta. Löydän vain sen saman litanian kaikkialta, eli että mikä puu se on ja että on suojeltu kaupungin toimesta. Olen kahlannut netissä kaikki sieltö löytämäni esim. selvitykset, Helsingin luontokohteet, muistomerkit ja muinaiskohteet jne.
Haluaisin tietää tästä salavasta enemmän, esimerkiksi arvioidun iän, onko tietoa koska se on siihen tullut ja kenen toimesta... se on mielenkiintoinen "karahka", josta varmaan jossain on tietoja.

2. Toinen kysymykseni liittyy aikoinaan Hgin mlk:n alueella, Leppävaarassa olleeseen huvilaan. Se on ollut siellä ainakin 1920-luvulla ja sitä on kutsuttu Ryssän huvilaksi. Arvatenkin huvila, puurakenteinen eikä varmaankaan ihan parhailla paikoillani tai mikään suuri kartanoalue.
Pahoittelen, ettei tiedossani ole tarkempaa osoitetta, vain Leppävaara.

Olen erittäin iloinen kaikista vastauksista!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kruunuhaan suojeltu salava (Salix fragilis) kuuluu pajukasvien heimoon ja tunnetaan myös nimellä "piilipuu". Puu on rauhoitettu vuonna 1924. Lisää tietoa puusta löytyy Helsingin kaupungin nettisivuilta https://www.hel.fi/helsinki/fi/asuminen-ja-ymparisto/luonto-ja-viheralueet/suojelu/luonnonmuisto/lehti.

Helsingin kaupunkiympäristön asiantuntijalta saimme lisäksi tietää, että Kirjanpuiston salava on mahdollisesti samaa alkuperää kuin Lasipalatsin tai Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kahvilarakennuksen vierellä kasvaneet puujätit. Lasipalatsin salava on venäläisten istuttama ja sen tarina löytyy täältä http://kasvitkaupunginvaatteet.fi/isoriippasalava/Jos salava olisi istutettu 1830-luvulla, se olisi siis 190-vuotias. Puu on erittäin laho, mutta se on tarkoitus säästää ”ikuisesti” eli se on aidattu ja sille on tulossa oma infokyltti, jossa kerrotaan puusta ja sen historiasta. Se saisi sitten kuoltuaankin mahdollisesti lahota paikalleen.

Espoon kaupunginmuseosta saamamme tiedon mukaan Ryssän huvilasta ei ole varmaa tietoa, mutta Mäkkylässä sijainnut Rosenbergin huvila saattaa olla tuo Ryssän huvilaksi kutsuttu rakennus. Huvila valmistui vuonna 1800 ja ensimmäisen maailmasodan aikaisten linnoitustöiden aikana (1914-1917) siinä asui venäläinen upseeri. Vuodesta 1918 talo oli Rosenbergin omistuksessa. Talo purettiin 1982.

Tietoa ja kuva huvilasta Finnassa:
https://finna.fi/Record/ekm.urn:nbn:fi-ekmhttp%253A%252F%252Fwww.profium.com%252Fespoo%252FKohde-0EDE38CD-297D-8BF6-CF4F-3DD90D7E19CF

Tietoa linnoitustöistä Yle Oppiminen –sivustolla:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/05/08/ensimmaisen-maailmansodan-linnoitustyot