Minulla olisi hakusessa lasten- tai nuortenkirja, joka kertoo kahdesta tytöstä, jotka ovat kaveruksia ja jotka muuttavat yhdessä asumaan johonkin tyhjään…

Kysytty

Minulla olisi hakusessa lasten- tai nuortenkirja, joka kertoo kahdesta tytöstä, jotka ovat kaveruksia ja jotka muuttavat yhdessä asumaan johonkin tyhjään taloon. Luin tätä kirjaa 90-luvun alussa. Muuta en valitettavasti muista kirjasta. Onko mahdollista löytää kirjaa näillä tiedoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuvauksesi sopisi Marjatta Kurenniemen Onneli ja Anneli –kirjoihin. Ensimmäisessä kirjassa, Onnelin ja Annelin talo, kaksi pientä, vähän perheidensä unohtamaa tyttöä ostaa talon, joka on kuin suunniteltu kahdelle pienelle tytölle olkihattuineen, undulaatteineen ja ruusukukkaisine makuuhuoneineen. Ensimmäinen osa ilmestyi vuonna 1966, toinen, Onnelin ja Annelin talvi 1968, Onneli, Anneli ja orpolapset ilmestyi 1971 ja viimeinen Onneli, Anneli ja nukutuskello 1984.

Kirjat löytyvät kirjastoista. Onnelista ja Annelista ja kirjailija Kurenniemestä saat tietoja vaikkapa Helsingin ja Hämeenlinnan kaupunginkirjastojen Sanojen aika –tietokannasta:

http://kirjailijat.kirjastot.fi/fi-fi/etusivu/kirjailija.aspx?PersonId=…