Minulla olisi 2 Helsingin Laajasalon nimistöön liittyvää kysymystä: Mistä Kruunuvuori on saanut nimensä? Toimittaja Perttu Häkkinen mainitsi kerran, että yksi…

Kysytty

Minulla olisi 2 Helsingin Laajasalon nimistöön liittyvää kysymystä: Mistä Kruunuvuori on saanut nimensä? Toimittaja Perttu Häkkinen mainitsi kerran, että yksi Laajasalon lempinimistä olisi Pirunsaari. Mistähän nimi juontaa juurensa?

Vastaus

Vastattu

Kruunuvuoren nimestä on merkintöjä jo 1700-luvun alkupuolelta. 1750-luvun kartoissa se esiintyy muodossa Crono berget, 1777 Kronberget ja lopulta 1933 Kruunuvuoret–Kronbergen. Vuori sisältyi sotamarsalkka, kreivi Augustin Ehrensvärdin (1710–1772) linnoitussuunnitelmiin, mistä komea nimi on luultavasti saanut innoituksensa. Kruunuvuori on antanut aiheen myös Kruunuvuorenselän nimelle. Kruunuvuoren vastarannalla olevan Kruununhaan nimi on kuitenkin eri perua.
https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/kruunuvuorenranta/asuminen/kruunuvuore…

Pirunsaari-nimelle ei löytynyt suoraa selitystä, mutta Laajasalon taiteilijaseuran syysnäyttelyn esittelytekstissä Häkkinen kirjoittaa seuraavasti:

Laajasalo. Degerö. Pirunsaari.
Helsingin 49. kaupunginosalla on monta nimeä - ainakin kolme.
Vajaan kahdeksan ja puolen neliökilometrin laajuiselle alueelle historiallista aluskasvillisuutta on vuosisatojen saatossa kerennyt juurtua kuin raunioita Roomaan. Kieltolain aikana pirtutrokarit kuljettivat virolaiset psyykenpesuainekanisterinsa juuri Pirunsaaren kautta Helsingin herraskaisten bakkanaaleihin.
https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Laajasalon_kirjasto/L…

Ehkä nimi juontuu noista hieman rosoisemmista ajoista ja pirtun trokaamisesta. Tai kenties lempinimi on hauskan ja väkevän kuuloisena napattu Papillon-elokuvasta (1973), joka nosti taas valokeilaan hieman kuuluisamman Pirunsaaren.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Papillon_(elokuva)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pirunsaari
YLE Helsinki: Murhakierros Helsingin Laajasaloon - Pirunsaari on nimensä veroinen paikka

0 ääntä

Kommentit

"Pirunsaari" on käsittääkseni ihan vain yksi laajasalolaisten antamista hellittelynimistä rakkaalle kotisaarelle. Tausta varmaankin on juuri tuossa Papillon-elokuvan Pirunsaaressa, mutta mitään todellista yhteyttä näiden välillä ei ole.