Minulla oli 50-luvun alkupuolella pehmeäkantinen satukirja, jonka kannessa muistelen olleen kuvan prinsessasta. Mieleeni on jäänyt satu paimentytöstä, jonka…

Kysytty

Minulla oli 50-luvun alkupuolella pehmeäkantinen satukirja, jonka kannessa muistelen olleen kuvan prinsessasta. Mieleeni on jäänyt satu paimentytöstä, jonka lehmä vaihtui suoneukon lehmään. Tämä lehmä lypsi maidon sijaan karpalomehua. Lisäksi kirjassa oli ainakin yksi tonttusatu. Tähän satuun liittyivät ehkä myös aakkoset.
Kuvitus oli mustavalkoista piirroskuvitusta. Mikähän kirja mahtoi olla kysymyksessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomuorin maitoa, kahvia ja karpalomehua lypsävä lehmä tavataan Saara Heinon Pienen väen satukirjan (Valistus, 1951) sadussa Taikalehmä. Aakkosista kerrotaan sadussa Pikku Leenan ihmeellinen aapinen. Tonttusadun nimi on Saunatontun syntymäpäivät. Kirjan mustavalkoinen piirroskuvitus on Helga Sjöstedtin.