Minulla ei ole sähköpostiosoitetta enkä aio hankkiakaan.Miltä tulevaisuuteni näyttää?Missä tulee ensimmäinen tosi tiukka paikka?

Kysytty

Minulla ei ole sähköpostiosoitetta enkä aio hankkiakaan.Miltä tulevaisuuteni näyttää?Missä tulee ensimmäinen tosi tiukka paikka?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaikkein ensimmäiseksi et saa tätä vastausta sähköpostiisi, mutta se ei ole ongelma, koska julkaistut vastaukset voi lukea sivuiltamme. Suurin osa viesti- ja ilmoituspalveluista toimii vielä myös paperisen postin kautta, mutta kulut niistä voivat olla käyttäjälle suuremmat. Osa viestinnästä toimii verkkotunnistautumisen avulla eikä käytä postin tyyppistä viestintää enää lainkaan. Tällaisia ovat esim. pankit, ja esimerkiksi muu laskutus e-laskuina suoraan pankkiin, Suomi.fi:n piirissä ovat palvelut, esim. Kelan, verotoimiston ynnä muiden vastaavien viestit, myös kunnan viestinä, esim. terveyspalvelut. Suomi.fi:n liittyy myöhemmin vielä enemmän tämän tyyppisiä julkisia palveluja. Verkkolehdet toimivat usein käyttäjätunnuksin. Myös monet verkkoliikkeet toimivat tunnuksilla. Suurin ongelma näissä saattaa olla se, että tunnuksilla toimivat palvelut pyytävät usein sähköpostiosoitetta ainakin salasanojen palautusosoitteeksi. Kuitenkaan tällä hetkellä ainakaan vielä ei ole mikään pakko ostaa verkon kautta, vaan liikkeitä, sekä tavaran että esimerkiksi tapahtumalippujen ja matkalippujen myyjiä löytyy vielä hyvin.

Ylen digitreeneissä käsitellään sähköpostia ja sähköpostiosoitteita. Esimerkiksi tällä digitreenien peruskurssisivulla lukee näin "Ilman omaa sähköpostiosoitetta ei digiaikana pärjää." Sivun lopusta löytyy Usein kysyttyä ja anna palautetta -kohta. Voisit kysyä sieltä, millä perusteella heillä on tällainen näkemys https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/11/14/digitreenien-peruskurssi-sahkopostin-kaytto