Minulla ei ole omaisia, jotka perisivät minut. Kun kuolen ja teen testamentin, niin mistä sitä osataan hakea? Jos se on esim. jossain lakiasiaintoimistossa,…

Kysytty

Minulla ei ole omaisia, jotka perisivät minut. Kun kuolen ja teen testamentin, niin mistä sitä osataan hakea? Jos se on esim. jossain lakiasiaintoimistossa, niin miten se löydetään, jos kukaan ei tiedä, että olen tehnyt testamentin?

Eli varsinainen kysymys kuuluu, onko olemassa joku "tietopankki" tai vastaava, johon voi ilmoittaa, että on olemassa testamentti ja josta esim vainajan löytävät viranomaiset tai kuolinpesää hoitavat tarkistavat, onko vainaja tehnyt testamentin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Testamentin säilytyksestä ei ole ole laissa määrätty. Testamenttia ei tarvitse etukäteen reksiteröidä. Ei siis ole mitään tietopankkia, johon olemassa olevat testamentit voisi ilmoittaa.

Ohjeistuksena on, että testamentti tulee säilyttää turvallisessa paikassa, esimerkiksi pankin tallelokerossa. Testamentin tulee olla helposti löydettävissä tekijänsä kuoleman jälkeen. Sillä jos testamenttia ei löydetä, se katsotaan peruutetuksi. Myös lakitoimistot tarjoavat testamentin säilytyspalveluja.

Lähteet:
http://www.lakiopas.com/lakitietoa/testamentti/sailytys/
http://www.testamentti.fi/index.php?sivu=