Minua on yli 20 vuotta vaivannut eräs lastenkirja, joka on jättänyt lapsenmieleeni lähtemättömän vaikutuksen. Ahkerasta etsimisestä huolimatta en ole…

Kysytty

Hei, minua on yli 20 vuotta vaivannut eräs lastenkirja, joka on jättänyt lapsenmieleeni lähtemättömän vaikutuksen. Ahkerasta etsimisestä huolimatta en ole tavoittanut sitä mistään. Johtolangat ovat vähäiset, lähinnä tunnistaisin kirjan, jos sen jossain näkisin. Olen kolunnut lukuisia lastenkirjaosastoja eri kirjastoissa moneen kertaan omien lasteni kanssa, mutta tätä kirjaa ei ole tullut vastaan. Kuvakirja on ilmestynyt Suomessa todennäköisesti 1970-luvulla, koska silloin sitä on minulle luettu, mutta voihan se olla vanhempikin, tosin ei kovin paljon mieleeni painuneesta kuvakerronnasta päätellen. Kirjassa esiintyy kaksi lasta (tyttö ja poika?), ja sitten siinä on joku jättiläinen (ihmissyöjä?). Mielestäni jättiläinen sanoo jossain hurjassa kohdassa: "täällä haisee ihmisen veri" vaistotessaan lapset. Kirjan kuvat ovat värikkäitä ja raikkaita, mieleenpainuvimmassa on koko aukeaman valkoisella pohjalla iso jättiläinen hirveänä ja pienet lapset peloissaan alalaidassa. Tässä kaikki mitä muistan. Epätoivoista? Kieltämättä, mutta haluaisin löytää kirjan, koska muut lapsuuteni lempikirjat olen löytänyt ja edelleen niistä nauttinut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ehdottaisin kirjaa:
Perrault, Charles ja Postma, Lidia: Peukaloinen, WSOY 1983.
Kirja on tosin 80-luvulla ilmestynyt mutta kuitenkin yli kaksikymmentä vuotta vanha. Tosin siinä on useamipia lapsia (sisaruksia), mutta kuvaamasi sivu on juuri samanlainen. Ainakin kannattaa tarkistaa asia, kirjaa on vielä monissa kirjastoissa. Jos haluat vielä tutkia asiaa eteenpäin, voisit vierailla Tampereella sijaitsevassa Lastenkirjainstituutissa.Heillä on myös hieno tietokanta lastenkirjoista osoitteessa www.lastenkirjainstituutti.fi.

3 ääntä

Kommentit

tuo etsimäsi kirja on HIRVIÖ TIETO.siinä kerrotaan kaikenlaisista hirviöistä.sitä kirjaa ei netistä löydy koska olen itsekin sitä kuumeisesti etsinyt.