Minua on jo vuosikymmeniä vaivannut, etten muista kenen runoilijan missä teoksessa on minua, vanhaa miestä, jo vuosikymmenet koskettanut runo, jossa runoilija…

Kysytty

Minua on jo vuosikymmeniä vaivannut, etten muista kenen runoilijan missä teoksessa on minua, vanhaa miestä, jo vuosikymmenet koskettanut runo, jossa runoilija kuvaa tuloaan kaukaisen lapsuutensa kotipihaan, tapaavansa siellä sen nykyiset asukkaat, jotka tiedustelevat mitä tuntemattomalla miehellä (luulen että oli mieskirjailija) on asiaa. Runoilija vastaa jotenkin että eipä mitään eikä paljasta itse asuneensa siellä, ja kääntyy pois.

Nyt kun muutama minuutti sitten oma, jo keski-ikäinen, jo toisessa maassa asuva lapseni kirjoitti muutama minuutti sitten juuri vierailleensa oman lapsuutensa kotitalon ulkopuolella, lähettäen sieltä kuvan jossa uusien, tuntemattomien asukkaiden valot loistivat siitä samasta ikkunasta, joiden sisäpuolella näin silloin kauan sitten oman pienokaiseni varttuvan, ja jossa en sittemmin ole itsekään käynyt, niin en voi nyt mitään omien muistojeni kyynelille, niinpä itsellenikin yllättäen huomaan nyt pyytäväni ensi kerran teiltä apua muistini haurauden tueksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo voisi olla Oiva Paloheimon Lapsuuden piha. Runossa mies palaa sattumalta kaupunkiin, jossa on syntynyt, ja lähtee katsomaan lapsuusaikansa taloa ja pihaa. Hän kiertää ihmetellen pihaa, ja kun häneltä kysytään, mitä hän etsii, hän kertoo etsivänsä pientä poikaa. Hänelle kerrotaan, että hän on erehtynyt, eikä hän paljasta oikeaa asiaansa.

Runo on ilmestynyt kokoelmassa Vaeltava laulaja, joka ilmestyi vuonna 1935. Tämä kokoelma löytyy myös Paloheimon teoksesta Runot. Kirjat saa lainaan Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Soiva%20paloheimo%20vaeltava…