Minua on jäänyt vaivaamaan eräs nuoruudessani n. v 1967-8 lukemani matkakirja Afrikasta. Se oli kuvaus matkasta Afrikan halki maastoautolla. Kirjoittaja oli…

Kysytty

Hei! Minua on jäänyt vaivaamaan eräs nuoruudessani n. v 1967-8 lukemani matkakirja Afrikasta. Se oli kuvaus matkasta Afrikan halki maastoautolla. Kirjoittaja oli suomalainen ja kirjassa oli mustavalkokuvitus. Muistelen, että matkalla oli myös vaimo mukana.
Muistanko harhoja vai onko tällainen kirja todella olemassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Annettuja tuntomerkkejä vastaava kirja on todella olemassa: Rauno Pankolan Afrikan safari : autolla Afrikan ympäri (Gummerus, 1961) on kuvaus kirjoittajan ja hänen vaimonsa Mimosan Afrikan-matkasta Elmeriksi nimetyllä Land-Roverilla. Matka alkoi juhannuksena 1959 ja päättyi tammikuun toisena päivänä 1961. Reitti kulki 32 afrikkalaisen maan läpi; matkamittariin kertyi kilometrejä 56 000, joista 46 500 Afrikassa.

13 ääntä

Kommentit

muistaakseni pankola myös oli seuralehden reporteri(ainakin jonkun viikkolehden ,sen muistan)
lennokkaita juttuja.

Sittemmin Pankola kirjoitti vielä toisenkin matkakirjan, joka kertoi Australiasta (Australian safari v .1965), jossa hän vahvoin ottein kuvasi etenkin suomalaisten siirtolaisten sekä onnistuneita että epäonnistuneita kohtaloita tuolla valtavalla ja kaukaisella mantereella, jossa suomalaiset olivat arvostettuja hyvinä ja luotettavina työntekijöinä, mutta osin huonoina kielentaitajina itse kukin saivat ankaralla työllään saavuttaa sen mitä saavuttivat, tai sitten eivät saavuttaneet. Tukiverkostojen puute, henkinen yksinäisyys, kulttuurittomuus, keskinäinen kateus, alkoholiin turvautuminen oli monien kohtalona. Mielenkiintoinen ajatuksia ja tunteita herättävä kirja, joka saattaisi myös lisätä ajatusta käydä tutustumassa henkilökohtaisestikin nykyiseen erilaiseen ja moderniin Australiaan.

Muistaakseni Pankola kertoi kirjoituksessaan, että hänen nimensä merkitsi Australian alkuasukkaiden kielellä "kanaa, joka ei muni".