Minua on alkanut kovasti sijoittaminen kiinnostamaan ja koronaviruksen aikaan on ollut kovasti puhetta tästä myös mediassa. Voisiko saada listauksen siitä mitä…

Kysytty

Hei,

Minua on alkanut kovasti sijoittaminen kiinnostamaan ja koronaviruksen aikaan on ollut kovasti puhetta tästä myös mediassa.

Voisiko saada listauksen siitä mitä sijoituskirjallisuutta kirjastossa olisi ilmaiseksi tarjolla?

Netistä löytyy kyllä listoja, mutta mm. nämä ovat maksumuurin takana:
https://www.talouselama.fi/uutiset/mitka-sijoituskirjat-mukaan-kesalomi…

https://www.arvopaperi.fi/uutiset/tassa-ovat-porssikonkarien-mielesta-p…

Ja sitten nämä ilmaiset listat ovat varmaan aika typistettyjä:
https://korkovartija.fi/blogi/parhaat-sijoituskirjat/

Koska olen aloittejija, haluaisin lukea teoksia jotka huomioivat sen. Ei siis heti mitään osakkeiden rahastoja ja hinta-analyysejä heti, menee yli hilseen, kun pohjatietoa ei ole.

Tavallisen ihmisen sijoituksia jota voi tehdä palkkatulosta eikä vaadi miljoonia rahaa.

Ja jos mahdollista, niin kertokaahan suositus numero yksi aloittelijalle, eli se "ultimaattinen opus".

Kiitokset jo etukäteen ja aurinkoista viikonloppua

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletkin jo selvittänyt asioita melkoisesti.

Tällä hetkellä suosituin aloittelevan sijoittajan opas on Kaikki rahasta : näin säästin kymppitonnin vuodessa

Tekijä: Julia Thurén
Kustantaja: Gummerus Kustannus Oy
Vuosi: 2019

Miten toteutan unelmani? Miten voin aloittaa sijoittamisen, vaikka en vielä tiedä aiheesta mitään enkä oikein jaksaisi selvittääkään? Kuinka suuren asuntolainan uskallan ottaa? Miten varaudun eläkkeeseen? Kaikki rahasta -teos puhuu rahasta avoimesti ja humoristisesti, vailla ylenkatsetta ja tuomitsemista. Kirjassa sekä asiantuntijat että tavalliset ihmiset avaavat taloutta käytännönlähtöisesti. Vaurastuminen on mahdollista jo pienillä oman talouden viilauksilla: budjetoi, automatisoi, sijoita. Kun talousasiat ovat kunnossa, voit suunnata kohti vapaata ja laadukasta elämää, jossa kunnioitetaan sekä ympäristöä että muita ihmisiä.

Tosin siinä on jo varauksia 278 kpl.

Julian ajatuksia vastuullisesta sijoittamisesta löytyy myös blogina. https://www.lily.fi/blogit/juliaihminen/vastuullinen-sijoittaminen-nyt/

Vielä uudempi kirjo (johon ei vielä ole varausjonoa) on Korkojen kera : matka oman talouden hallintaan

Tekijä: Pauliina Littorin; Marja-Leena Haapanen; Jaana Villanen
Kustantaja: Basam Books Oy
Vuosi: 2020

Korkojen kera - Matka oman talouden hallintaan -teos on suunnattu naisille, joille sijoittamisen, korkojen ja marginaalien maailma jää usein kaukaiseksi - jopa vieraaksi - ja joilla ansainta on monesti miehiä heikompaa. Tietämättään naiset ovat kuitenkin suuria sijoittajia ja vaikuttavat siihen, millainen maailma on, sillä he tekevät suurimman osan perheen ostopäätöksistä, ja näin vaikuttavat siihen, mitkä yritykset jäävät henkiin ja mitkä häviävät. Tekemällä valinnan jonkin asian puolesta toimimme näin sijoittajina, ja muokkaamme maailmaa pala kerrallaan oman arvokuvamme kaltaiseksi. Teos avartaa sitä, kuinka kodin arvoesineiden lisäksi myös kulutushyödykkeet voivat säilyttää tai lisätä arvoaan. Teos sisältää konkreettisia vinkkejä siitä, mihin kannattaa satsata ja miten oivallamme, mitkä asiat voivat olla sijoituskohteita. Kirjasta saa arkipäivän hyviä vinkkejä, joilla saa korkoa korolle, taloudellista riippumattomuutta, nautintoa, menestystä ja vaikutusvaltaa, mutta ennen kaikkea sielunrauhaa ja siunattua oloa viisaasta oman elämän taloustaitoisuudesta.

Etenkin naisille suunnattu kirja vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Helmet-hausta löytyy myös hakusanoilla sijoittaminen ja säästäminen (tarkennettu haku) pitkä lista muutakin kiinnostavaa.

2 ääntä

Kommentit

Todellakin, paljon yksityiskohtaista tietoa tästä aiheesta ja Julia Thurénin julkaisut ovat parhaita