Minua kiinnostaisi tietää, mitä haetaan sillä, että kirjastoalan työtä hakevilta vaaditaan lähes poikkeuksetta selvitys terveydentilastaan? Onko siis jokin…

Kysytty

Hei,

Minua kiinnostaisi tietää, mitä haetaan sillä, että kirjastoalan työtä hakevilta vaaditaan lähes poikkeuksetta selvitys terveydentilastaan? Onko siis jokin sairaus esteenä alalle?

Nim. alalle aikova :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveydentilaa koskevan selvityksen vaatimisessa ei ole kyse yksinomaan kirjastoalaa koskevasta erikoispiirteestä. Tämä on normaali käytäntö henkilöstöä virkasuhteeseen palkattaessa - esimerkiksi kunnallisia virkoja täytettäessä(http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/esimiehille/virka-ja-tyosuhde/palvelu…).

Työhönoton yhteydessä kerätään säännönmukaisesti sekä normaaleja että arkaluonteisia henkilötietoja. Työnhakijan terveydentilatiedot kuuluvat viimeksimainittuihin. Virkamiesten ja viranhaltijoiden osalta heitä koskevissa laeissa on terveydentilan selvittämisen sallivia erityissäännöksiä. Sen sijaan työntekijäksi hakeutuvalta näitä tietoja voidaan kerätä vain hänen suostumuksellaan.

Työnantajalla on oikeus kysyä työnhakijalta hänen yleistä terveydentilaansa. Tällöin kyse ei ole varsinaisten yksityiskohtaisten terveydentilaa koskevien tietojen kysymisestä. Oikeus kysyä yleisiä terveydentilatietoja on sitä yksilöidympää, mitä enemmän kyseinen työ asettaa vaatimuksia työntekijän terveydentilalle. Työnantajalla on oikeus tietää työntekijän sairauksista tai muista terveydellisistä rajoitteista, jotka asettavat työsuojelullisen tai muun esteen työn tekemiselle.

Työnhakijan terveydentilaa koskevat tiedot selviävät työnantajalle yleensä työnhakijalle suoritettavassa työhöntulotarkastuksessa. Tämän perusteella työnantaja voi arvioida työsuhteen jatkamisedellytyksiä uudelleen. Mikäli työnantaja tässä vaiheessa saamiensa tietojen perusteella haluaa päättää työsopimuksen, se on tehtävä työsopimuslain mukaisten määräaikojen puitteissa.

Lähde:
Seppo Koskinen, Kimmo Nieminen & Mika Valkonen, Työhönotto ja työsopimuksen ehdot. WSOY, 2008

1 ääntä

Kommentit

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta!