Minua kiinnostaisi tietää, mikä on ensimmäinen suomesta jollekin muulle kielelle käännetty kirja, mille kielelle se on käännetty ja milloin se on käännettynä…

Kysytty

Hei.
Minua kiinnostaisi tietää, mikä on ensimmäinen suomesta jollekin muulle kielelle käännetty kirja, mille kielelle se on käännetty ja milloin se on käännettynä ilmestynyt. :)

Vastaus

Vastattu

Vuonna 1835 ilmestynyttä Kalevalan vanhaa versiota pidetään ensimmäisenä suomenkielinenä teoksena, joka on käännetty kokonaan toiselle kielelle. Vanhan Kalevalan käänsi suomesta ruotsiksi M. A. Castrén vuonna 1841.

Jo tätä ennen Vanhasta Kalevalasta on ollut olemassa julkaisematon, ruotsinkielinen raakakäännös vuonna 1935. Lisäksi Kalevalan ensimmäisen runon 20 säettä on julkaistu Opetatud Eesti Seltsin pöytäkirjojen 1. Vihkossa vuonna 1940.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Suomen kirjallisuuden käännökset -tietokannassa ensimmäinen suomesta muulle kielelle käännetty teos on Lönnrotin kokoama Kanteletar, taikka, Suomen kansan wanhoja lauluja ja wirsiä. Tässäkin tapauksessa kyse on kuitenkin vain teoksen käännetystä osasta. Valikoima Kantelettaren 2. kirjan lauluista ilmestyi Bengt Olof Lillen kääntämänä 1839 teoksessa Särskilta sånger. Suomenkielinen alkuteos, Kanteletar, ilmestyi kokonaisuudessaan vasta vuonna 1940. Tätä ennen Lönnrot oli ehtinyt julkaista neljä Kantele-vihkoa omakustanteina 1829 - 1831. Viides jäi julkaisematta, kun ajatus yhtenäisestä eepoksesta syntyi.

Lisää Kalevalan käännöshistoriasta voi lukea Kalevala-seuran sivuilta:

https://kalevalamaailmalla.kalevalaseura.fi/kalevalan-kaannokset-1835/

Lönnrotin biografia SKS:n sivuilla:

https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/2836

SKS:n Suomen kirjallisuuden käännökset -tietokanta:

http://dbgw.finlit.fi/kaannokset/index.php?lang=FIN