Minua kiinnostaisi tietää, luetaanko/lainataanko Emil Eleniuksen kirjoja enää? Olen niitä lainatessa huomannut, että kirjoja säilytetään kirjaston varastossa…

Kysytty

Minua kiinnostaisi tietää, luetaanko/lainataanko Emil Eleniuksen kirjoja enää? Olen niitä lainatessa huomannut, että kirjoja säilytetään kirjaston varastossa tai niitä ei ole juuri lainkaan saatavana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen tilat ovat rajalliset, siksi varastoihin päätyy osa aineistosta. Näen nykyisestä kirjastojärjestelmästämme 2000-luvun lainaustilanteen Hämeenlinnassa. Tuomas Anhavan toimittama ja valikoima Eleniuksen Saarelaistarinoita on ollut 53 kertaa lainassa. Muita kahta teosta ei ole tänä aikana lainattu. Kaukolainaksi saamme asiakkaille teoksia, joita ei Hämeenlinnan seudun kirjastoissa ole. Kaukolaina maksaa 8 euroa/teos. Kaukolainapyynnön voi tehdä soittamalla kirjastoon tai käymällä kirjastossa tai verkkokirjastossamme. Verkkokirjastoomme tilauksen voi jättää seuraavasti:vanamo.verkkokirjasto.fi > A-Ö > kaukolainatilaukset, valitse joko "Kaukolainatilaus Hämeenlinnan kaupunginkirjaston asiakkaille" tai "Kaukolainatilaus Hattulan ja Janakkalan kirjastojen asiakkaille" ja täytä lomake ainakin tähdellä merkityiltä osin).

Eleniuksen teoksia, ja teoksia joissa hänet esitellään, on edelleen runsaasti maakuntakirjastoissa, kysyntään siis edelleen uskotaan. Tilanteen voi todeta itse googlaamalla seuraavasti: kirjastot.fi > Tiedonhaku > Maakuntakirjastot > tekijä: Emil Elenius, klikkaa "valitse kaikki". Kansalliskirjaston Melinda-tietovaranto (melinda.kansalliskirjasto.fi)antaa Emil Elenius -perushaulla peräti 69 hakutulosta. Niistä käy ilmi, että etenkin 1970-luvulla on tehty radiodraamaa Eleniuksen teoksista ja 1980-luvulla esimerkiksi lisensiaattityö. Eleniuksen arkisto (1899-1949)on tutkijoiden käytössä Kansalliskirjaston käsikirjoituskokoelmassa. Usein vanhempi kirjallisuus löytää tiensä uudelleen laajemman lukevan yleisön käsiin esittävien taiteiden ja lukijoiden jakamien lukuvinkkien kautta.