Minua kiinnostaisi milloin ensimmäiset musiikkiosastot ovat ilmestyneet Suomen (yleisiin) kirjastoihin. Töölön kirjastossa on ilmeisesti ollut Helsingin…

Kysytty

Hei!

Minua kiinnostaisi milloin ensimmäiset musiikkiosastot ovat ilmestyneet Suomen (yleisiin) kirjastoihin.

Töölön kirjastossa on ilmeisesti ollut Helsingin ensimmäinen musiikkiosasto, muta en tiedä milloin sekään on perustettu.

Yritin etsiä vastausta netistä mutten löytänyt mitään valaisevaa...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Idea yleisten kirjastojen musiikkitoiminnasta alkoi levitä nopeasti läntisessä maailmassa toisen maailmansodan jälkeen.

Ajan merkit olivat nähtävissä Suomessakin, ja musiikkikirjastoja alettiin perustaa 50-luvun lopulta lähtien.

Ensimmäinen nuotteja käsittänyt kokoelma otettiin käyttöön Helsingissä Käpylän kirjastossa 1953.

Suomen ensimmäinen yleisten kirjastojen musiikkiosasto perustettiin Tampereen kaupunginkirjaston yhteyteen, Tammelan sivukirjastoon vuonna 1958.

Töölön kirjaston muuttaessa nykyisiin toimitiloihinsa 1970 siellä aloitti toimintansa Helsingin ensimmäinen musiikkiosasto.

Alla olevista linkeistä voi lukea enemmän musiikikirjastotoiminnan historiasta.

http://www.tampere.fi/kirjasto/musiikki/lehti.pdf

http://www.tampere.fi/kirjasto/musiikki/historia/meilla_lahdettiin_latv…