Minua kiinnostaa vuosittain suoritettujen ylioppilastutkintojen määrä ja naisten osuus ylioppilaista vuosina 1900 - 1907.

Kysytty

Minua kiinnostaa vuosittain suoritettujen ylioppilastutkintojen määrä ja naisten osuus ylioppilaista vuosina 1900 - 1907.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylioppilastutkintolautakunnan kotisivuilla ei ole noin vanhoja tietoja, eikä niitä löydy heidän arkistostaankaan. Ylioppilastutkintolautakunnan arkistosta vastattiin, että tiedot saattaisivat löytyä Kansallisarkistossa

Kirjassa Sivistyksen portti : ylioppilastutkinnon historia (Mervi ja Pekka Kaarninen, Otava, 2002) sivulla 390 on taulukko, jossa on laskettu kahden vuoden ajalta tiedot ylioppilaiden määrästä äidinkielen ja sukupuolen mukaan. Tiedot löytyvät siinä aikaväliltä 1870-1919. Lähteenä mainitaan käytetyn lehteä TIDSKRIFT UTGIVEN AV PEDAGOGISKA FÖRENINGEN I FINLAND, joka löytyy digitoituna Kansalliskirjaston kokoelmista.

Ylioppilaiden kokonaismäärä jokaiselta vuodelta löytyy kirjan seuraavalta sivulta.

Yritin etsiä tietoa myös digitoiduista sanomalehdistä, mutta onnistuin löytämään vain yhden vuoden tiedon ja senkin vain puheessa mainittuna. Sen mukaan 1904 ylioppilastutkinnon suoritti ilmeisesti hyväksytysti 672 oppilasta, joista 478 miehiä ja 194 naisia.