Minua kiinnostaa, mitä kirjastot tekevät ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Kuinka paljon painoarvoa hankinnoissa on ympäristöteemoilla? Näkisittekö sähköisten…

Kysytty

Minua kiinnostaa, mitä kirjastot tekevät ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Kuinka paljon painoarvoa hankinnoissa on ympäristöteemoilla? Näkisittekö sähköisten aineistojen olevan ympäristöystävällisempiä kuin paperisten? Entä miten kirjastot ovat ratkaisseet muovituskysymyksen: onko parempi suojata kirjat jotta ne kestävät pidempään, vai onko ekologisempaa jättää ne muovittamatta? Ovatko kelluvat kokoelmat lopulta ekologisempia, kun kuljetuksista synty päästöjä? Onko kirjastoilla yhteisiä tavoitteita tulevaisuudelle, esimerkiksi hiilineutraalius?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ympäristötyön edistämisestä kirjastoissa voit lukea täältä: Vihreä kirjasto

Kirjastojen hiilijalanjälki -raportista tällä sivulla löydät vastauksen useimpiin esittämiisi kysymyksiin. Raportissa aihetta on käsitelty 13 erikokoisen kirjaston osalta. Huomiota on kiinnitetty myös ns. hiilikädenjälkeen, joka "kuvaa vältettyjä päästöjä eli kuinka paljon toimija on ratkaisullaan voinut auttaa muita vähentämään negatiivisia ilmastovaikutuksia". Raportin lopusta voit myös lukea tulevaisuuden tavoitteista hiilijalanjäljen pienentämiseksi ja vastaavasti kädenjäljen kasvattamiseksi.

Kirjastoilla on lisäksi olennainen tehtävä kasvattaa tietoisuutta ilmastonmuutoksesta nostamalla esiin ja tuomalla ihmisten ulottuville luotettavaa ja tutkittua tietoa aiheeseen liittyen mm. kirjasuositusten muodossa. Lukuvinkkejä olemme listanneet tänne ja linkkejä ympäristötietoisuutta lisääville sivuille löytyy tästä osiosta.