Minua kiinnostaa kirjastopedagogin työ. Olen koulutukseltani äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja (FM) ja olen työskennellyt opettajana yli 10 vuotta. Mitä…

Kysytty

Hei!

Minua kiinnostaa kirjastopedagogin työ.
Olen koulutukseltani äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja (FM) ja olen työskennellyt opettajana yli 10 vuotta.

Mitä minun pitäisi opiskella nykyisen koulutukseni lisäksi, jotta voisin päästä kirjastopedagogin työhön?

Vastaus

Vastattu

Kirjastopedagogi on varsin uusi ammattinimike. Tällä nimikkeellä työskenteleviä on löytyy ainakin Espoosta, Keravalta, Lappeenrannasta ja Seinäjoelta.

Tällä hetkellä (6.10.2020) Keravalle haettavan kirjastopedagogin koulutusvaatimus on soveltuva korkeakoulututkinto, pedagoginen ja/tai kirjasto-osaaminen ja kokemus luetaan eduksi. Sama soveltuva korkeakoulututkinto on ollut vaatimuksena myös meidän paikkoihimme Espoossa. Kirjastokokemus tai -koulutus on yleensä eduksi, mutta ei siis vaatimus.

Et siis tarvitse välttämättä mitään lisäkoulutusta. Vaatimukset voivat tietysti vaihdella tehtävän mukaan. Seuraa kirjastoalan työpaikkailmoituksia, tervetuloa alalle!

2 ääntä

Kommentit

Kiitos vastauksesta!

Jos ilmenee, että kirjastokoulutusta kannattaisi kuitenkin hankkia, mitä kannattaisi opiskella nykyisen tutkintoni lisäksi? Eli mitä kirjastokoulutusta kannattaa käydä, jos taustalla on soveltava korkeakoulututkinto, mutta ei vielä lainkaan kirjastokoulutusta?