Minua kiinnostaa kirjastoalalle työllistyminen. Olen filosofian maisteri (vieras kieli pääaineena) eli ylempi korkeakoulututkinto on jo. Jos opiskelen…

Kysytty

Minua kiinnostaa kirjastoalalle työllistyminen. Olen filosofian maisteri (vieras kieli pääaineena) eli ylempi korkeakoulututkinto on jo. Jos opiskelen Kirjastoalan korkeakouludiplomin 60op antaako se mahdollisuuden työllistyä kirjastoalalle? Jos olen oikein ymmärtänyt niin sitten olisi mahdollisuus hakea paikkoja missä on mainittu, että vaaditaan korkeakoulututkinto ja sen osana tai lisäksi 60op:n alan opinnot.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laissa yleisistä kirjastoista (1492/2016) pätevyysvaatimukset määritellään näin:

"Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa, jollei tehtävän luonteesta muuta johdu.

Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan."

Kirjastoalan töihin ei siis välttämättä enää vaadita alan koulutusta, mutta kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutuksen saanutta henkilöstöä. Soveltuvaa korkeakoulututkintoa edellytetään asiantuntijatehtävässä toimivalta.

Kannattaa seurata kirjastoalan työpaikkailmoituksia ja tutkia niistä, millaista pätevyyttä erilaisiin tehtäviin on vaadittu.

Lisätietoa:

Laki yleisistä kirjastoista

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161492

Kuntaliitto: Uusi laki yleisistä kirjastoista astui voimaan 1.1.2017

https://www.kuntaliitto.fi/ajankohtaista/2017/uusi-laki-yleisista-kirjastoista-astui-voimaan-112017

Kirjastolehti: Uusi kirjastolaki näkyy jo rekrytoinnissa

http://kirjastolehti.fi/artikkelit/uusi-kirjastolaki-nakyy-jo-rekrytoinnissa/