Minua kiinnostaa kielien opiskelu omatoimisesti ja kysynkin onko mahdollista ladata esim. iPodiin kirjastosta lainattavia kieliopiskelupaketteja?

Kysytty

Hei!
Minua kiinnostaa kielien opiskelu omatoimisesti ja kysynkin onko mahdollista ladata esim. iPodiin kirjastosta lainattavia kieliopiskelupaketteja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen kokoelmista löytyy kielikursseja ns. interaktiivisina multimediapaketteina, siis CD-ROM-levyinä. Nämä ovat omalle kotikoneelle asennettavia ohjelmia. Kielitaitoaan voi omatoimisesti harjoittaa myös sellaisten opiskelupakettien avulla, joihin sisältyy kirja sekä cd-levyjä tai kasetteja.

Kokoelmatietokannoista kielikursseja voit näppärästi hakea naputtelemalla hakusanakenttään esimerkiksi seuraavia termipareja: kielikurssit englannin kieli, kielikurssit saksan kieli tai kielikurssit espanjan kieli. Tarkennetussa haussa kannattaa rajata aineisto(laji)ksi CD-ROM, CD-levy tai kasetti. Julkaisujen tarkemmissa tiedoissa ohjeistetaan järjestelmävaatimuksista sekä mahdollisista käyttörajoituksista.

Kirjastoissa lainattavana olevaa musiikkia voi ainakin ladata iPodiin omaa yksityistä käyttöä varten. Kielikurssienkin lataaminen on siis periaatteessa ja teknisesti mahdollista, mutta kuitenkin äänikirjojen kaltaisten aineistojen suhteen monimutkaista ja romppujen tapauksessa suorastaan hankalaa. It-tukihenkilönä toimivan kollegani mukaan kurssimateriaalin siirtäminen rompulta, CD-levyltä tai kaseteilta iPodiin vaatii tietysti tietokoneen väliin. Parhaan mahdollisen lopputuloksen kannalta hän itse asiassa suositteli konsultoimaan tietotekniikan asiantuntijaa.